Nový bojkot zlepšení dopravy na letiště se jmenuje… trolejbusy

Městská doprava na ruzyňské letiště se potýká v posledních letech s kapacitními problémy. Nejezdí tam metro, vlak, ani velkokapacitní autobusy. Všechna možná zlepšení jsou systematicky bojkotována. Tentokrát miliardovým nápadem na pořízení trolejbusů.


Lokálka

Mistrem v bojkotu se dá s přehledem označit rychlodráha na letiště. No, rychlodráha… spíš lokální železniční trať Praha-Masarykovo nádraží (jen vybrané spoje) – Praha-Veleslavín – Praha-letiště/Kladno. V minulosti dráha často bojovala s metrem, které by nabídlo lepší spojení. V posledních letech vlak dokonale brzdí jednotlivě změny v trasování tunelu v úseku Dejvice – Veleslavín. Pod Ořechovkou neprošla ani jedna varianta trasy. Jedna se nelíbila místním obyvatelům a druhá vadila fyzikálnímu ústavu.

Naposledy bylo rozhodnuto, že po odporu obyvatel Ořechovky povede tunel pod sousedními Bateriemi. I tam se nyní ozývají protestní hlasy a vzniká občanské sdružení, které bude proti tunelu bojovat. “Krásně” se tak daří realizaci železnice na letiště oddalovat.

Metro

V případě prodloužení trasy metra na letiště pomáhá v bojkotu pražský dopravní podnik. Ten si nechal vypracovat studii na prodloužení metra A, ale odmítá jí zveřejnit. Přitom se začíná proslýchat, že v rámci prodloužení metra A na letiště by bylo pravděpodobně možné zrealizovat ve stanici Muzeum nový výstup vedoucí na nástupiště vlakového Hlavního nádraží. Tím by metro už bez debaty porazilo uvažovanou buštěhradskou lokálku na Masaryčku, kde lze přestoupit na vlak na Kolín. Pouze Hlavní nádraží má celorepublikový význam pro spojení s letištěm.

Velkokapacitní autobus

A nakonec autobusy. Jelikož je zřejmě, že ani metro, ani vlak v dohledné době nebude jezdit na letiště, přemýšlelo se v posledních letech nad nákupem velkokapacitních autobusů. Na letištní lince 119 byly několik měsíců testovány dva typy velkokapacitních autobusů. Rada hl. m. Prahy dala úkol dopravnímu podniku větší autobusy zajistit, jenže se tak už pár let neděje. Probíhá úspěšný bojkot i tohoto námětu na zkvalitnění dopravy na letiště. Někteří lidé na internetu si z toho dělají legraci, že se čeká, až jeden východočeský výrobce zemědělské techniky začne vyrábět i tříčlánkové autobusy. To se ovšem také neděje. Nedávno se však dopravní podnik se nechal slyšet, že začne opět poptávat velkokapacitní autobusy.

Možná právě tato zpráva byla upozorňujícím “majákem” pro nutnost připravit další bojkot. A povedlo se. Rada hl. m. Prahy přišla s miliardovým nápadem na zavedení trolejbusové linky na ruzyňské letiště. Ekologové a biolidé jásají. (Nemluvě o tom, že trolejbusy budou jezdit na uhlí, které se pálí v Ústeckém kraji). Jásají i někteří zaměstnanci v dopravním podniku. Ostatní mají obavy, že se tím povede “zamáznout” realizaci velkokapacitních autobusů a našel se další důvod, jak “elegantně” odsunout zlepšení městské dopravy na letiště. Zároveň zavedení trolejbusů je technicky i papírově složitější a tak se realizace jakéhokoliv zlepšení může podařit úspěšně odsunout na “nedohledno”. A potom se zajisté vymyslí další “nová překážka”.

Závěrem stojí za připomenutí, že pokud by probíhala výstavba metra A podle původního plánů, od roku 2018 jezdí metro na letiště.

Přihlášení ke zpravodaji MHD86.cz (četnost max. 2x měsíčně)



Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 130 měst s městskou dopravou