Praha přepracovala návrh na proměnu Václavského náměstí. S tramvajemi se počítá

Pražští radní schválili na konci října aktualizaci návrhu proměny Václavského náměstí. Nový návrh umožní vést tramvajovou trať horní částí náměstí a ve středu vytvořit promenádu pro pěší. I nadále v návrhu zůstává rozšíření chodníků, nové stromořadí, samostatný pruh pro cyklisty a snížení počtu parkovacích míst. Na aktualizaci návrhu se podílel Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR).

Praha má návrh na proměnu celého Václavského náměstí od roku 2005. Vítězný návrh, který vznikl ve spolupráci ateliéru Cigler Marani Architects (dnes Jakub Cigler Architekti) a Atelieru DUA, tehdy vzešel z urbanisticko-architektonické soutěže. Nyní se aktualizovala část návrhu, která řeší horní část náměstí, a projekt se významně přiblížil realizaci.

Václavské náměstí. Zdroj: IPR Praha

„Vrátíme Václavské náměstí lidem, tak jak tomu bylo ve 20. století, než museli lidé ustoupit stanovištím taxikářů, stánkům s klobásami a naháněčům do nočních klubů. Posunutím tramvajové trati se nám navíc podaří vytvořit krásnou promenádu pro pěší uprostřed náměstí. To se také konečně stane dostupné pro běžné Pražany. Samotná nová tramvajová trať znamená velký krok pro stabilizaci pražské tramvajové sítě, alternativní tratě v centru umožní rozvoj dalších tramvajových tratí na okrajích Prahy,“ vysvětluje Adam Scheinherr, radní pro oblast dopravy.

V původním návrhu z roku 2005 byla tramvajová trať vedená středem náměstí. Nyní je trať navrhovaná ve třetinách šířky náměstí, kde v dnešní době jezdí auta. Bude vedená dvěma jednosměrnými tratěmi, díky čemuž se minimalizují zábory pro dopravu a zůstane víc místa pro pěší.

K dalším výrazným úpravám nedošlo a prostorové uspořádání náměstí vychází z původního soutěžního návrhu. I nadále se počítá se snížením počtu parkovacích míst, což umožní výrazné rozšíření chodníků. Nové stromořadí, již zmiňovaná promenáda a nový pruh pro cyklisty v každém směru patří mezi další plánované úpravy horní části Václavského náměstí. Navrhované cyklistické úpravy navazují na již existující cyklistické úpravy mezi Historickou a Novou budovou Národního muzea.

Václavské náměstí. Zdroj: IPR Praha

„Je pro nás prioritou, aby úprava Václavského náměstí přestala být pouze projektem na papíře. Dolní část náměstí se začne měnit již na jaře příštího roku. Dali jsme si za cíl proměnit k lepšímu významná pražská náměstí. Po Malostranském, Karlově, Vítězném a Mariánském přichází konečně na řadu i Václavské,“ říká 1. náměstek primátora Petr Hlaváček.

Václavské náměstí bylo léta zablokované komplikovanými vztahy a projekty, které se vrstvily přes sebe. Minulé vedení Prahy 1 proměnu Václavského náměstí blokovalo, my jsme se od počátku chtěli s hlavním městem dohodnout. To se teď podařilo a já jsem opravdu rád – všem Pražanům už proměnu náměstí opravdu dlužíme,“ shrnuje starosta Prahy 1 Pavel Čižinský.

Dopravní podnik hl. m. Prahy již vybral generálního projektanta dokumentace pro stavbu tramvajové trati. Projektant bude všechny kroky koordinovat s autory aktualizovaného návrhu náměstí. Dalším krokem bude zajistit hlavního inženýra projektu, který bude mít na starosti technickou koordinaci s jednotlivými investory a jejich projektanty. Na celkovou kvalitu revitalizaci veřejného prostoru a řešení tramvajové trati bude z pohledu města dohlížet IPR Praha. Předpokládá se, že s revitalizací by se mohlo začít v roce 2022.

„Jsem rád, že po zdařilé úpravě okolí Národního muzea se nyní soustředíme na úpravu horní části Václavského náměstí. Věřím, že plánované úpravy ocení všichni návštěvníci i obyvatelé tohoto významného místa,“ uzavírá Ondřej Boháč, ředitel IPR Praha.

Zdroj: IPR Praha