DPP se rozloučil s autobusy plnící emisní normu EURO II

Za velkého zájmu veřejnosti se v pátek 22. listopadu 2019 rozloučil pražský dopravní podnik se staršími autobusy Karosa B941E a Renault Citybus 12M, které plnily emisní normu EURO II. Poslední jízdy proběhly na linkách 140 a 185.

Z technického pohledu představují městské autobusy s označením EURO II poslední motorizaci, která byla vybavena klasickou koncepcí palivové soustavy, jejímž hlavním prvkem bylo mechanické vstřikovací čerpadlo včetně mechanicky ovládaných vstřikovačů. Tato jednoduchá, konstrukčně nenáročná a provozně spolehlivá koncepce však musela být s nástupem normy EURO III nahrazena novými prvky, které se již neobešly bez elektronického řízení.

Desítky nadšenců

V obratišti Palmovka se sešli desítky nadšenců, kteří si přišli autobusy vyfotografovat a následně se s nimi svézt. Dopravní podnik předem avizoval, že autobusy přistaví na Palmovku s předstihem, aby každý měl čas si vozy v klidu prohlédnout a vyfotografovat. Zároveň poskytl časy odjezdů z konečných, za což patří velké dík.

Také řidiči, kteří jezdili s končícími autobusy byli velmi vřelí a ochotní odpovídat na zvídavé dotazy zájmové veřejnosti. Ošklivou kaňku na celé akci udělali jen řidiči dopravního podniku z linky 109, kteří minimálně ve třech případech pořvávali na Palmovce na lidi, kteří se fotografovali autobusy v obratišti.

Na linku 140, která jezdí z Palmovky do Čakovic, byla v pátek vypravena kloubová Karosa B941E ev. č. 6349, která byla zařazena do provozu v roce 2001. Už dříve skončily v pražském provozu vozy B941.

Autobusy Renault Citybus s EURO II se rozloučily na lince 185, která jezdí z Palmovky do Kbel, část spojů až do Vinoře. Vozy s ev. č. 3283 a 3302 jezdily na pražských linkách MHD od roku 2000. Poslední roky jezdily na linkách, které vypravuje garáž Klíčov.

DPP nakupuje nové nízkopodlažní vozy

V provozu zůstává nadále necelá stovka autobusů typu Citybus, které splňují minimálně emisní normu EURO III. Vozy Citybus v Praze představovaly zásadní změnu v cestování, jelikož se jednalo o první masově dodávané nízkopodlažní autobusy. Později byly dodávány také Citybusy v kloubové verzi. Těch jezdí ještě necelá dvacítka.

Po vyřazení kloubových autobusů Karosa B941E zůstává v provozu ještě dvacítka vysokopodlažních vozů Karosa B961.

Obnovu vozového parku provádí pražský dopravní podniku v posledních deseti letech především nákupem nízkopodlažních autobusů SOR 12 NB (standardní) a SOR 18 NB (kloubový).

Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 130 měst s městskou dopravou