Opravy tramvají Škoda 15T budou trvat několik týdnů

Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) vydal dnes očekávanou tiskovou zprávu. Zásadní nové informace zpráva ovšem nepřinesla. Potvrzuje už o víkendu zveřejněnou skutečnost, že dojde k výměnám součástek na kolech tramvají Škoda 15T. Toto opatření má eliminovat potenciální vady na kolech.

Nové pryžové segmenty, které DPP začne tento týden instalovat do kol tramvají 15T, testoval v běžném provozu s cestujícími v průběhu čtyř ročních období ve spolupráci s výrobcem tramvají, společností Škoda Transportation, a se souhlasem a pod dozorem Drážního úřadu. Poslední testy provedl DPP letos na konci července. Celkem otestoval 9 různých pryžových odpružení od 4 evropských výrobců, každé z nich absolvovalo nájezd minimálně 50 tisíc kilometrů. Nejlepší parametry v testech vykazoval dva výrobky: od české společnosti AGA – Speciální technická pryž s.r.o. Vlachovice a německého výrobce GMT Gummi-Metall-Technik GmbH Bühl, jejichž použití a nasazení do tramvají 15T schválil Drážní úřad.

Po dlouhé době se do médiích vyjádřil i v poslední době neviditelný Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch: „Instalace nových pryžových segmentů do kol tramvají 15T potrvá v řádu několika týdnů, budou ji provádět naši technici v koordinaci s výrobcem. Povedlo se nám na to vyčlenit více kapacit, kromě vozoven Motol a Pankrác se do výměny zapojí i Opravna tramvají v Hostivaři“.

K připravovanému přesunu tramvají Škoda 15T z Pankráce do vozovny Strašnice se Jan Šurovský nevyjádřil. Přesto podle informací redakce jsou už připravovány jízdní řády, která zajistí v jeden den zatažení tramvají Škoda 15T do Strašnic a naopak zatažení vozů T3.PLF na Pankrác.

Oficiální důvod převedení vozů mezi vozovnami není znám, ač byl DPP dotazován. Na internetu se spekuluje o omezení maximální povolené rychlosti u tramvají Škoda 15T a jejich nasazení na “pomalejší” linky. Pokud by bylo doporučeno, aby tramvaje měly omezenou rychlost např. na 40 km/h za hodinu, zdržovaly by provoz například na modřanské rychlodráze, kde je povolena max. rychlost 60 km/h. Tiskový mluvčí DPP Daniel Šabík tuto informaci pro dopravní magazín MHD86.cz v neděli popřel sdělením: “Snížení rychlosti u tramvají 15T neplánujeme”.

Bude proto velmi zajímavé sledovat, jak se bude situace vyvíjet. Jaký bude skutečný důvod přesunu tramvají 15T do Strašnic a jedou budou jezdit rychlostí.

Tisková zpráva nepřinesla odpověď ani na otázku, jak současný stav hodnotí Milan Slunéčko, vedoucí jednotky Správa vozidel Tramvaje DPP. Ten před několika týdny označil pro Českou televizi situaci s tramvajemi 15T na škále 1 (nejlepší) až 10 (nejhorší stav) hodnotou 6. Proto by bylo zajímavé znát jeho aktuální ohodnocení.

V souvislostech:

>Tramvaje Škoda 15T mají být přesunuty do Strašnic. Snížení jejich maximální povolené rychlosti DPP vyvrátil

 

Přehled hlavních technickoprovozních opatření zavedených DPP u tramvají 15T od výskytu prvních případů závad kol (zdroj DPP):

  • Úprava předpisu údržby, zvýšení četnosti technických kontrol a proškolení provozních pracovníků jak spolehlivě rozpoznat tento typ technické závady, a jak postupovat při jejím odstranění (2015).
  • Analýza závad a hledání příčin ve spolupráci výrobcem (2015 – 2016).
  • Analýza pryžových segmentů ve spolupráci s ČVUT (2017).
  • Testování 9 různých typů pryžových segmentů od 4 evropských výrobců (od
    3. 2018 do 31. 7. 2019).
  • Nová série měření a analýz pryžových segmentů ve spolupráci s ČVUT se záměrem zjistit elektrické vlastnosti segmentů v závislosti na teplotě a tlaku (2019).
  • Úprava řídícího software tramvají (2019):
    • změna brzdné charakteristiky,
    • algoritmu skluzové a smykové ochrany,
    • změna momentu aktivace zajišťovací brzdy v závislosti na rychlosti,
    • zákaz pískování pod nízkou rychlostí,
    • zavedení včasné softwarové signalizace řidiči, pokud by došlo k vychýlení obruče kola nad maximální mez stanovenou DPP a výrobcem.
  • Zavedení kontroly a měření kol na denní bázi a proškolení řidičů (září 2019).
  • Úprava a zpřesnění software pro diagnostiku vozů pro případnou indikaci vady kola (listopad 2019)
  • Zpřesnění metodiky měření parametrů a vlastností pryžových segmentů ve spolupráci s ČVUT (listopad 2019)

Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 130 měst s městskou dopravou