České dráhy zařadily do provozu první Taurus

České dráhy ve středu odpoledne uvedly do provozu moderní třísystémovou elektrickou lokomotivu 1216.903. Prvním výkonem se stal vlak EC 105 Porta Moravica, který je v důsledku koronavirové pandemie v současnosti pouze vnitrostátním spojem mezi Bohumínem a Břeclaví.

Lokomotiva je nyní zařazena do plánovaných oběhů na vlacích mezi Bohumínem a Břeclaví, po obnovení mezistátní dopravy bude se sesterským strojem 1216.902 jezdit z Bohumína až do Vídně.

Lokomotiva 1219.903 je uvedena do provozu po vykonání nezbytných úprav pro provoz podle požadavků Českých drah. Jednalo se např. o dosazení jiných hlav (smykadel) stejnosměrných sběračů a nastavení software na variantu D. Po dokončení těchto úprav a vyřízení nezbytných administrativních kroků bude v blízké době uveden do provozu také druhý stroj 1216.902.

Oba stroje jsou přiděleny do Oblastního centra údržby Východ, Střediska údržby Bohumín. Jejich standardní denní plánovaný běh je přibližně 850 km. Lokomotivy se v běžném provozu objeví mezi Bohumínem a Vídní v čele vlaků EC 100/101  Moravia Wien – Katowice, EC 102/103 Polonia Wien – Warszawa a EC 106/107 Sobieski Wien – Gdynia. Po dobu mimořádného stavu a uzavření hranic budou jezdit podle dočasného „koronavirového“ oběhu mezi Bohumínem a Břeclaví na spojích EC 100/101 Moravia, EC 104/105 Porta Moravica a EC 130/131 Báthory.

České dráhy odkoupily dvojici lokomotiv řady 1216 známou pod rakouskou přezdívkou Taurus (býk) loni od společnosti RTS, dceřiné společnosti mezinárodního stavební firmy Swietelsky. Jedná se nyní o nejrychlejší hnací vozidla ve vlastnictví českého dopravce s maximální rychlostí 230 km/h a s nejvyšší dosaženou rychlostí až 253 km/h. Na českých tratích budou využívat místní maximální rychlost 160 km/h.

TZ: ČD, foto: ČD/Radim Klus


Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 160 měst s městskou dopravou