ROPID udělil souhlas provozovat retro vozy na pravidelných linkách a naznačil scénář pro retrolinku 23

Od 9. dubna začal pražský dopravní podnik vypravovat na tramvajovou linku 2 retro vozy. Ty nesplňují standardy kvality, které nastavil pro dopravce ROPID, který organizuje pražskou dopravu.

Jak se k vypravení těchto vozů staví ROPID? „Nové standardy pro tramvajovou dopravu zatím nejsou dopracovány, DPP má od nás nicméně souhlas s provozováním starších tramvají na pravidelných linkách v případě, že jsou vybaveny označovačem a uvnitř jsou základní informace o tarifu tak, aby takové spoje byly plně dostupné všem cestujícím,“ sdělil pro dopravní magazín MHD86.cz Filip Drápal, tiskový mluvčí ROPIDu.

Podle metodiky ROPIDu nesmí jinak dopravce provozovat tramvaje starší 30 let a zároveň více jak 60 % vozidel musí být mladších než 20 let. Retro tramvaje, které dopravní podnik vypravuje na linku 2 byly vyráběny v osmdesátých letech. Proto tyto vozy zmíněné „Standardy PID“ nesplňují.

ROPID nutnost provozování retro vozů zdůvodňuje následovně: „Provoz starších vozů na lince 2 je připravován s ohledem na potřebu i s těmito vozy pravidelně jezdit, aby se zachovávala jejich provozuschopnost. Do doby obnovy provozu linky 23 se proto linka 2 jeví jako vhodná možnost.“

Bylo by zajímavé sledovat, zda s podobným argumentem by uspěl železniční dopravce, který provozuje jak běžné, tak retro spoje (které v současnosti nejezdí z podobných důvodů, jako tramvajová retrolinka 23).

U autobusů provoz „retro“ vozů na běžných linkách funguje už pár let. ROPID sice donutil dopravce nakoupit nové autobusy a splnit limity stáří vozidel, jenže někteří dopravci si na své výkony objednávají subdodávky od různých společností, které provozují vozidla za hranicí „Standardů PID“.

A jaký je osud retrolinky 23 v roce 2020? Někteří se bojí, aby byl provoz linky obnoven, jiní věří v celoroční „zimní“ interval 30 minut. „Provoz linky 23 by měl být v letošním roce obnoven, ovšem termínově v závislosti na uvolňování opatření vlády,“ sdělil Filip Drápal (ROPID) a dodává pro MHD86.cz: „Vzhledem k očekávanému zanedbatelnému turistickému ruchu, je však zvažován omezený provoz linky, spíše pouze pro zachování základní obsluhy Zvonařky a zastávky Myslbekova, buď v intervalu 30 nebo 60 minut celotýdenně. Určitě není pravděpodobný víkendový interval 15 minut.“

Na otázky k provozu retro tramvají na lince 2 a k dalším plánům provozu retro vozů byl 5. dubna dotázán i dopravní podnik. Ten se k celé věci zatím nevyjádřil. Zároveň o víkendu dopravní podnik nevyužil ani vypravení retro vozů na linky 15 a 17, které musely být omezeny z důvodu odříznutí jiné vozovny. Přitom mohl DPP situace využít a „najezdit“ kilometry s retro vozy, ale asi to není tak potřebné, jak se někdy prezentuje.


Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.