Praha má na stole 3 návrhy drastického omezení MHD

Hlavní město spolu s Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP) a Ropidem připravilo tři návrhy, jak ještě víc omezit provoz městské dopravy v Praze. Jednotlivé scénáře počítají s úsporou od 300 milionů korun až k téměř 1,5 miliardě.

Není to tak dávno, co generální ředitel DPP Petr Witowski volal po optimalizaci v provozu pražské MHD, kterou žádný cestující podle něho ve výsledku ani nepozná, ušetří se navíc peníze a vyřeší problém s řidiči.

Dopravní magazín MHD86.cz skrze kontakty u dopravního podniku poskládal mozaiku možných omezení, o kterých se evidentně v poslední době jedná, a která začínají pomalu prosakovat na povrch.

Podrobnosti také v 69. Dopravním podcastu:

Pod slovo optimalizace se dá, pane řediteli DPP Petře Witowski a pane náměstku pro dopravu Adame Scheinherre, schovat ledacos, ale připravované návrhy v podobě zrušených úseků linek 125, 167, omezení všech midibusových linek, zkrácení provozu metra o hodinu nebo permanentního prázdninového provozu v celé síti MHD připadají spíše jako devastace dosud poměrně velmi slušného systému hromadné dopravy v Praze, než jako drobné korekce, které cestující ani nepozná.

Varianta 1

Prodloužení intervalů v metru. Každý den od 21. hodiny interval prodloužený na 10 minut.

A když se prodlouží interval metra, logicky se tak musí omezit i tramvaje, aby na metro navazovaly. Tedy u tramvají interval 20 minut od 21. hodiny, u páteřních linek typu 9 a 22 interval 10 minut. Provoz retrolinky 23 obnoven až v roce 2022.

Škrty se týkají také autobusů. Kvůli omezenému metru večer, by se omezil i provoz autobusů od 21. hodiny. Klasické linky v intervalu 40 minut, páteřní linky v intervalu 20 minut. Další omezení je navrženo například na linkách 100, 109, 112, 125, 130, 158, 175, 176, 183, 193 a 250.

Omezení by se týkalo i nočního víkendového provozu, jak u autobusů, tak i u tramvají, návratem k půlhodinovým intervalům.

Varianta 2

K už zmíněnému omezení ve Variantě 1 je třeba připočítat další. V metru prodloužení intervalu na lince C v sedle z 3,75 na 4,5 minuty, na všech linkách poloprázdninový jízdní řád s delšími intervaly ve špičkách, zavedení pásmového provozu přes den v úsecích Ládví – Letňany a Petřiny – Nemocnice Motol, Želivského – Skalka, či zkrácení provozu metra cca o 20 minut. Tzn. že poslední spoje by nejely o půlnoci z konečné, ale z centra.

U všech tramvajových linek prodloužení intervalů v dopoledním sedle na 12 minut, v odpolední špičce na 10 minut.

U autobusů jsou změny již mnohem větší. Linka 101 celodenně v intervalu 30 minut, zrušení linky 102 na Šimůnkovu, zrušení linky 103 do Březiněvsi, zrušení linky 105 (nahrazené linkou 170 přes zastávku Filmové ateliéry), linka 134 rozdělena na 2 úseky (134 Podolská vodárna – Kavčí Hory a 205 Poliklinika Budějovická – Dvorce), zkrácení linky 145 do zastávky Řepínská, zrušení poloviny spojů na lince 165 v úseku Modřany – Zbraslav, na lince 168 zrušen úsek Bílá Hora – Nemocnice Na Homolce (částečně řešen vloženými spoji linky 108 v úseku Petřiny – Drnovská), zrušení linky 170 na Jižním Městě, 196 zkrácena na Kačerov, u linek 189, 200 a 215 prodloužení intervalů v ranní špičce, nasazení kloubových autobusů na linku 225 s omezením intervalů, zrušení obsluhy Nových Vokovic, omezení většiny midibusových linek ve večerních hodinách.

Varianta 3

K omezení popsanému ve Variantách 1 a 2 je třeba připočítat další škrty. Omezení denního provozu MHD na všech linkách o hodinu. To znamená, že poslední metro by jelo z konečné kolem 23. hodiny. Noční tramvaje a autobusy by začínaly naopak jezdit cca o hodinu dřív.

Třetí varianta zásadně omezuje i tramvajové linky. Provoz linky 2 do 22:30, linka 4 zkrácena z centra na Smíchovské nádraží, na lince 5 pásmový provoz v úseku Černokostelecká – ÚDDP, linka 11 zkrácena k Vozovně Žižkov a od 21:00 zkrácena i jen na Nám. bří. Synků, linka 13 zkrácena na Olšanské hřbitovy a provoz jen do 22:30, linka 14 zkrácena na Palmovku, linka 15 celotýdenně v sólech, linka 20 zkrácena na Červený Vrch, u linky 22 zkráceny zkrácené spoje z Vypichu na Malovanku, linka 24 zkrácena na Nám. bří. Synků a linka 25 zkrácena na Vypich.

U autobusů Varianta 3 navíc pročítá s omezením linky 101. Ta by jezdila jen v pracovních dnech do 20:00 v intervalu 30 minut. Linka 108 v provozu jen v pracovních dnech 6-20 hod., linka 113 zkrácena do Písnice, linka 123 spojena s linkou 167 do trasy Šmukýřka – Nemocnice Na Homolce, linka 138 v provozu jen do 22:30, linka 149 večer v intervalu 30 minut, linka 152 zkrácena na Kobylisy, linka 156 zkrácena na Maniny, linka 158 omezena večer a o víkendech, linka 160 v provozu jen do 20:00, linka 180 zkrácena do trasy Sídliště Řepy – OC Zličín (náhradou linka 184 prodloužena z Vypichu do Dejvic), linka 190 zkrácena do Braníka – nebo zrušena linka 21, linka 200 v provozu jen do 22:30 a v prodloužených intervalech. Linka 125 zkrácena do trasy Skalka – Litochlebské náměstí.

Dalším linkám budou prodlouženy intervaly (např. 136, 140, 183, 213, 225, 250), Některé linky budou zrušeny – např. 122 a 182. Všechny midibusové linky pojedou pouze v pracovních dnech cca do 18 hodin.

Omezit lze snadno, ale návrat kvalitní MHD bude trvat roky

Je pochopitelné, že v městské pokladně chybí finanční prostředky na pokrytí ztrát z provozu hromadné dopravy způsobené postcovidovou situací, nicméně rozsah prověřovaných úprav provozu MHD nemá od roku 1989 v Praze obdoby.

Aplikace variant 2 nebo 3 by způsobila obrovský odliv cestujících z hromadné dopravy do automobilů a v samotném důsledku i kolaps hromadné dopravy postávající v kolonách s nedozírnými následky na životní prostředí. Z tohoto pohledu se dá zářijová revoluce 2012, oproti této navržené, nazvat jako podměrečnou čudlou.

Jakožto velký podporovatel městské hromadné dopravy v Praze apeluji na všechny představitele města, aby nedopustili tak zásadní omezení veřejné dopravy.

Ostatně na názor k omezení MHD jsem se zeptal několika radních, tak uvidíme, jestli dorazí jakákoliv zpětná vazba.

Jakékoliv omezení se dá realizovat téměř mávnutím proutku, ale návrat na úroveň kvality MHD v Praze z let 2018 a 2019 po navržené destrukci potrvá mnoho let, ne-li desítky let, pokud se o návrat výkonů někdo ještě někdy vůbec pokusí.


Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 160 měst s městskou dopravou