10 let vozí Pražany tramvaje Škoda 15T

Tramvaje Škoda 15T z řady ForCity vozí Pražany už 10 let. Poprvé byla plně nízkopodlažní tramvaj vypravena 5. a 6. října 2010 na linku 7. Od 9. října jezdila na lince 18. V letech 2009 až 2019 bylo do Prahy dodáno celkem 250 vozů.

Ty dnes tvoří téměř polovinu vozového parku. Dopravní podnik je umístil do vozoven Pankrác, Motol, Vokovice a Žižkov. Typ 15T byl vyvinut přímo po Prahu v letech 2005 až 2008. Podobné vozy plzeňská Škoda Transportation dodala v letech 2010 až 2018 do lotyšské Rigy, kde jezdí v tříčlánkovém, i čtyřčlánkovém provedení.

V Praze znamenaly tramvaje 15T zásadní změnu v cestování. Jednalo se o první 100% nízkopodlažní tramvaje. Ať už cestující nastoupí kterýmikoliv dveřmi, nikde na něj nečekají schody.

Zhruba v polovině dodávek došlo ke změně, kdy novější série vozů obdržela jiné barevné schéma (např. žluté čelo) a vozy byly vybaveny klimatizací pro cestujících.

Škoda 15T4 na Hlávkově mostě

První polovina vozů zůstala bez klimatizace, ač doklimatizování všech vozů 15T sliboval Pražanům jak Dopravní podnik hl. m. Prahy, tak současné vedení města (koalice tvořená Piráti, Praha Sobě, Spojené síly pro Prahu – resp. STAN a TOP 09). Ze slibu ovšem sešlo.

V současné době pražský dopravní podnik obnovil proces rekonstrukcí tramvají řady T3, které vychází z koncepce padesátých a šedesátých let minulého století. A to i přesto, že Praha by potřebovala ještě zhruba 250 nových nízkopodlažních tramvajích obdobných typu 15T.

O tématu si povídáme také v 79. Dopravním podcastu:

Zároveň pokud se povede Praze postavit některé zamýšlené tratě, na kterých nebudou smyčky, zvýší se potřeba obousměrných tramvají. Takových má dopravní podnik padesátku, ale jsou nízkopodlažní jen u jedněch dveří.

Paradoxně se proto může stát, že zatímco dnes lidé cestují do některých lokalit plně nízkopodlažními a klimatizovanými autobusy, se zavedením tramvajové dopravy se komfort přepravy v některých čtvrtích zhorší.

I proto by bylo vhodné, kdyby vedení Prahy a dopravního podniku našlo odvahu vypsat výběrové řízení na pořízení 250 moderních, 100% nízkopodlažních a klimatizovaných tramvají. Část z nich v obousměrném provedení.


Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 160 měst s městskou dopravou