Nové Solarisy pro DPP vzbuzují první otázky

Dopravní podnik hl. m. Prahy obdržel první nové autobusy Solaris Urbino 10,5 Midibus+. Tyto vozy budou primárně nasazovány na pražské linky 101 a 138, jak uvádí DPP na Twitteru.

Fotografie nových autobusů vyvolaly velký ohlas na internetu. Lidé především chválí, že DPP bude provozovat autobusy nové délky 10,5 metru, což je něco mezi standardním autobusem a midibusem. Zároveň se lidem líbí, že tentokrát výběrové řízení nevyhrál SOR.

Přesto mezi veřejností padají první otázky na nové vozy. Asi nejzásadnější patří dotazy poukazují na nepoužití nově schváleného vizuálu PID. Autobusy jsou totiž ve vizuálu, který se uplatňuje na dříve dodané vozy SOR, tzn. bílý a červený pruh mezi okny a podvozkem.

Nové barevně řešení má mít červenou a šedivou barvu a navíc pruhy mají být vertikální, nikoliv horizontální.

DPP na Twitteru argumentuje: „Nový design se nyní testuje. V současnosti platí stávající. Smlouva a technická specifikace na Solarisy Midibus+ byla uzavřena dříve, než byl k dispozici nový design.“ A tady je dobré připomenout, že nový vizuál PID byl vybrán v soutěži už před rokem. Potom se vedení města bálo jej představit veřejnosti a odvahu našlo až po půl roce od vyhlášení vítěze soutěže. DPP mohl už před rokem dát výrobci požadavek na nový vizuál PID. Ale pravda, musel by být zájem nejen ze strany dopravního podniku, ale také ze strany vedení města, aby se skutečně začal nový vizuál PID realizovat. Místo toho se vymýšlí výjimky, jakých vozidel se nový vizuál PID nebude týkat (např. většiny tramvají a metra na lince C) a celá akce začíná postrádat smysl.

Nový vizuál PID
Provedení nového Solarisu. Foto: DPP – Daniel Šabík

Osobně mne na nových autobusech překvapil malý čelní transparent ukazující linku a cílovou zastávku. Z neznámého důvodu je na pražských autobusech znatelně menší displej, než na autobusech stejné řady jezdících třeba ve Varšavě. Přitom karosérie vozu je připravena právě na velký a čitelný transparent. Zda malý transparent byl přáním DPP, nebo to vychází ze Standardů PID není zatím jasné.

Foto: Warszawski Transport Publiczny

Celkem letošní dodávka počítá s dvaceti vozy. Prvních pět už je v garáži Vršovice.

úvodní foto: DPP – Daniel Šabík


Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 160 měst s městskou dopravou