Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) podepsala smlouvu s konsorciem firem Škoda Transportation a ŽOS Trnava, na nákup nových elektrických jednotek. Předmětem smlouvy je dodání 9 kusů elektrických jednotek s možnou opcí na dalších 11 kusů. Prvních 9 nových čtyřvozových RegioPanterů bude jezdit v Košickém a Prešovském kraji. Flotila těchto jednotek se tak na Slovensku rozroste až na 34 a v případě uplatnění opce až na 45. Prvních devět jednotek bude dodáno do konce roku 2023 a další dle objednávky. Hodnota zakázky včetně opce je téměř 170 milionů euro, tedy přibližně 4,3 miliardy korun.
„Slovensko je pro nás dlouhodobě klíčový obchodní partner. Cestující již dobře znají naše jednotky, kterých zde jezdí hned několik typů. Jsem tak rád, že můžeme s každou novou jednotkou ukazovat, jak se posouvá úroveň komfortu, bezpečnosti i udržitelnosti nových vlaků,“ říkáPetr Brzezina, Prezident a předseda představenstva ve skupině Škoda Transportation.
„Nové vlaky potřebuje východní Slovensko jako sůl a dobrá zkušenost ze spolupráce se Škodovkou v Žilině a okolí, kde už podobné vozy spolehlivě najezdily 1,15 milionu vlakových kilometrů, nám dává naději, že ani Východoslováci nebudou zklamaní,“ říká Roman Koreň, předseda představenstva ZSSK.
„Naše konsorcium ukázalo již u minulé zakázky vysokou kvalitu výroby a technických řešení. Těší mě, že si tento úspěch budeme moci zopakovat a další slovenské regiony získají naše moderní jednotky,“ doplnil Petr Brzezina.
„Další zakázka na tyto nové elektrické jednotky potvrzuje, že vyrábíme moderní a kvalitní vlaky a cestující jsou s nimi spokojeni. Prodloužení spolupráce se silným partnerem, jakým je skupina Škoda Transportation, nás velmi těší,“ říká Miloš Kyselica, místopředseda představenstva a generální ředitel ŽOS Trnava.
Nové elektrické jednotky RegioPanter, které navazují na v současné době dodávané a úspěšně provozované jednotky, budou dodávány pro regionální provoz elektrifikovaných tratí v Košickém a Prešovském kraji pro rychlosti 160 km/h a napětí 3 kV a 25 kV. Všechny nové čtyřvozové jednotky budou mít délku 106 m a kapacitu 343 sedadel. Každý vůz soupravy bude mít klasické uspořádání dvou podvozků a každá elektrická jednotka bude mít vždy tři hnací podvozky. Díky tomu budou mít soupravy vynikající jízdní vlastnosti na všech elektrifikovaných tratích Slovenska a umožní spolehlivé dodržování jízdního řádu v náročných zimních podmínkách s tím, že na základě požadavků zákazníka a zkušeností z provozu byly zapracovány změny, které ještě zvýší pohodlí cestujících. Jedná se například o přípravu na montáž automatu na občerstvení, jízdenkového automatu, či úpravu interiéru tak, aby jednotka měla více prostoru na kola, lyže a další sportovní potřeby.
Široké nástupní dveře spolu s plně průchozím moderním interiérem bez vnitřních dveří umožní rychlý a plynulý pohyb cestujících. Nástup do vozidla bude umožněn u většiny standardních nástupišť výšky 550 mm přímo bez nutnosti schodů. U ostatních nástupišť bude nástup zajištěn s pomocí výsuvných schodů. „Cestující ocení zejména pohodlné sezení, elektrické zásuvky, klimatizaci, stylové LED-osvětlení interiéru a vybavení vozidla prostorným moderním WC přístupným také invalidům. Elektrické jednotky nabídnou také vylepšený kamerový systém, moderní informační systém s monitory a také vysoce výkonnou Wi-Fi. Dostatek místa budou mít jednotky i pro přepravu invalidů, dětských kočárků, jízdních kol, lyží, snowboardů a nabídnou i snadný a bezbariérový nástup pro všechny cestující,“ dodává Tomáš Ignačák, místopředseda představenstva ve skupině Škoda Transportation.
Stejně jako na minulé zakázce, na celkem 25 elektrických jednotek, proběhne část výroby v ŽOS Trnava, která se na tomto projektu podílí výrobou vložených vozů a za účasti expertů ze Škoda Transportation i na finálním spojování vozů, oživování celých jednotek, zkoušky a přípravu na předání zákazníkovi.
Aktuálně jezdí na Slovensku již 20 nízkopodlažních jednotek RegioPanter a dalších 5 bude uvedeno do provozu ještě do konce letošního roku. S novou objednávkou tak bude mít ZSSK k dispozici až 45 jednotek tohoto typu. Ty jsou jedny z nejúspěšnějších produktů skupiny Škoda Transportation. Zákazníci totiž podepsali zakázky již na celkem 250 těchto jednotek, z nichž více než polovina připadá na Českou republiku. Nízkopodlažní elektrické jednotky ze Škodovky ovšem nejezdí pouze v České republice a na Slovensku, ale také v Litvě a na Ukrajině a osobní vozy z dceřiné společnosti Škoda Transtech vozí cestující ve Finsku. Nyní probíhá výroba nových jednotek pro Lotyšsko a podepsaná je zakázka i na šest kusů do Estonska.
TZ Škoda Transportation