Ropid posiluje linku 142 naruby

V Praze jsme si za ty roky už zvykli, že večerní zatahující spoje jezdí většinou jednu minutu po pravidelném spoji. Pokud se jedná o krátkou trasu do vozovny, má to logiku. Spojem by téměř nikdo nejel a je zbytečné držet tramvaj s řidičem na konci směny na konečné o 5 minut déle. V případě, že např. tramvaj zatahuje do vozovny přes celé město a drží se 1/2 až 3/4 své trasy, tak už by stálo za to, aby takový spoj jel v proloženém intervalu a nikoliv minutu, dvě, za pravidelným spojem. Ale dobře. Lidí cestuje v této době méně a stačí pravidelné spoje.

Zajímavé prohlášení ovšem vydal Ropid k zatahujícím spojům na lince 142. Spoje, kteréíve zatahovaly z Nádraží Veleslavín do garáže Řepy bez cestujících jsou nově označeny v jízdním řádu a přepravují cestující v úseku Nádraží Veleslavín – Ciolkovského. Odjezd zatahujících spojů je většinou jednu minutu po odjezdu pravidelného spoje. Ok, na to jsme zvyklý od tramvají. Jenže Ropid prohlásil, že těmito spoji posiluje provoz linky 142 ve večerních hodinách na základě podnětů od cestujících a MČ Praha 6. A tady se dostáváme k posilování provozu na ruby. Ropid posílá od metra nejprve spoj 142 jedoucí v celé trase a minutu za ním zkrácený spoj na Dědinu. Z logiky věci cestující vystupující z metra pojedou prvním spojem a nebudou zkoumat, zda náhodou zrovna za tímto spojem jede ještě zkrácený spoj. Výsledkem bude naplněný první spoj a druhý téměř prázdný.

Ve městech, kde se opravdu snaží posilovat městskou dopravu na to jdou opačně. Nejprve vypravují posilový spoj jedoucí jen na sídliště, kterým odjede značná část cestujících a až poté, s časovým odstupem, odjíždí spoj jedoucí v celé trase. V druhém spoji je uvolněna kapacita těmi, kteří odjeli předchozím spojem jen na sídliště. Výsledkem je lepší rozložení celkového počtu cestujících do zmíněných spojů.

Fandím využívání zatahujících spojů pro cestující, ale chtělo by to lépe časově rozvrhnout a proložit spoje při dlouhých večerních intervalech.

Jízdní řád linky 142

Jízdní řád linky 142

Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.

One Comment

    • Jan Fafejta
    • 05/05/2016

    Tak to není nic zas tak nečekaného. Já tomu říkám medvědí služby. Stejné medvěďárny Ropid předvedl u Vídeňského návrhu (a nejen u něj) kde třeba Barrandov chce spojení na I.P. Pavlova, ale Ropid z toho udělá 4 a interval večer (kdy se jezdí hodně z kin a divadel) 20 minut. Něco podobného, co se vyskytuje ve všech návrzích je linka 14. Já pořád nechápu, proč se mění linky na sídlištích, kam jezdí jen jedna linka. tam přeci stačí, aby je spoj dovezl na metro a pokud se linka změní, zase přijdou o to co dřív měli… Další medvědí služba je linka 21 na Anděl z Modřan. Tady hrozně moc chtěli přímé spojení na Anděl (nevim k čemu jim je, když mají Karlovo nám.)… Ale to by nebyl náš Ropid, který jim to udělá jen ráno a odpoledne a za tuhle opičárnu jim ubere polovinu spojů 17… Stejné jako řešení v oblasti Vysočan, kde jedna linka stačí, hlavně když nekopíruje metro… A těchto problémů je v Praze spousty. A ještě jedna věc by mě zajímala: Jestli má nějaký smysluplný účel to věčné střídání linek na Praze 6… Chápu, otevřelo se metro, spousta linek se bude muset změnit, ale to prohození linek 5 a 20 bylo nesmyslné… Já bych byl mimochodem pro Vídeňský návrh, ale když vidím to oslabení na Barrandově, nebo na Bráníku či dělení 5 a Olšanech (u Flory) tak mě Ropid docela zklamal… Já si osobně dělal svůj vlastní Vídeňský návrh, ale nechci se chlubit, myslím si, že je povedenější…:/ No, za mě tedy žádný z návrhů, ani současný stav, ale něco úplně jiného…
    A popravdě by mě zajímalo, jaké procento mělo na modrém a oranžovém návrhu procento šotouši co za každou cenu chtěli návrat linek 15, 19, 21, 23… Ropid pak dělá stejnou chybu, ajkou udělal před X lety…:/