V druhé polovině září proběhl v Berlíně největší veletrh kolejové dopravy InnoTrans. Ten se na berlínském výstavišti koná každé dva roky a osobně ho navštěvuji ob ročník od roku 2008, kdy byla na InnoTransu představena nová tramvaj pro Prahu – Škoda 15T ForCity. Na 3,5 kilometrech kolejí dominují především železniční vozidla. Avšak ani na městskou dopravu není zapomenuto a tak i letos bylo možné si prohlédnout nejnovějším modely tramvají, či metra.
Vossloh Citylink
Vossloh prezentoval na veletrhu vlakotramvaj Citylink určenou pro Chemnitz. Ta se ve městě chová jako tramvaj a poté, co přijede na vlakové nádraží, stáhne pantograf a dále pokračuje po železnici jako dieselový motorový vlak. I proto je vlakotramvaj vybavena toaletou, jak je možné vidět na fotografii. Vlakotramvaj přepraví 141 stojících a 87 sedící pasažérů a dosáhne maximální rychlosti 100 km/h. V současné době je do Chemnitzu dodáno již 8 vlakotramvají, které nedávno začaly jezdit na nových příměstských vlakotramvajových linkách značených písmenem C a číslicí – např. C14.
Vossloh-Kiepe/Alstom TW 3000
Dalším vozidlem, na kterém se podílel Vossloh, je jednotka Stadtbahnu (městské dráhy) pro Hannover, kam už jich bylo od roku 2013 dodáno 34 a omlazují zdejší vozový park. Tyto jednotky mají velmi krásný interier dotažený do detailu a působí velmi prostorně, ač se jedná o vozidla pro úzký profil hannoverského Stadtbahnu. Pro mě nejhezčí vozidlo z kategorie MHD na letošním InnoTransu.
Stadler Variobahn
Kdo lehce zklamal byl Stadler, který patří mezi mé oblíbené výrobce. Na InnoTransu představoval tramvaj pro dánských Aarhus, kde vzniká nový tramvajový provoz. Oproti předchozím Variobahnům (např. pro Bochum, Gelsenkirchen, München, Nürnberg) působí dánská verze lacině a mdle. Zvláštností tramvaje jsou „velké“ zásuvky umístěné za sedadly, jak je možné vidět na fotografii. Variobahn přepraví 132 stojící a 84 sedící cestujících a celkem bude do Dánska dodáno 14 vozů.
Solaris Tramino
Polský Solaris přivezl do Berlína model Tramino pro polských Olsztyn, kde vznikl nový tramvajový provoz. Zajímavostí byla plocha, na které bylo Tramino představováno. Odstrčené od ostatních vystavovatelů a mimo běžnou vystavovací plochu – vzadu, na parkovišti u plotu. Asi to lehce ukazovalo, v jaké je dnes Solaris situaci na trhu. Nedošlo ani na představení nové tramvaje pro Lipsko, načež také upozornil Československý Dopravák.
Škoda ForCity Plus (30T)
Na tradičním místě mezi halami a kolejištěm se nacházela tramvaj plzeňské Škody. Letos na veletrh přivezla bratislavskou tramvaj ForCity Plus (30T).
Siemens Inspiro
Metro, které má 1. a 2. vozovou třídu představil Siemens. První třída je k vidění na horní fotografii, druhá třída na fotografii vpravo dole. Jednotka je celá průchozí a jednotlivé třídy oddělují zavírací skleněné dveře. Představený model Inspiro je určený pro metropoli Riyadh v Saúdské Arábii.
Siemens Avenio
Velmi stísněným dojmem působilo Avenio ve verzi pro katarskou Dohu. Špatné vnitřní uspořádání sedadel bylo zřejmé už při návštěvě Mnichova, kde tato tramvaj jezdí v podobě pětičlánkové tramvaje. Avšak na veletrhu představovaná tříčlánková a navíc obousměrná verze působila ještě stísněněji a neprůchodněji.
Pesa Krakowiak
Polská Pesa představila Krakowiak, tramvaj pro Kraków. Ve vozidle nejvíc upoutaly stojany pro kola (na fotografii vlevo dole) a uspořádání sedadel jako ve vlaku (na fotografii vpravo dole). Čtveřice sedadel se stolečkem, na kterém jsou dva USB porty pro dobíjení elektroniky a pod stolečkem odpadkový koš a dvě plnohodnotné zásuvky.
Durmazlar Panorama
Méně známý turecký výrobce Durmazlar představil na veletrhu tramvaj Panorama.
Škoda BR 102 Emil Zátopek
Železnici přenechávám kolegům ze ŽelPage, kteří mají článek o železničních vozidlech. Pro našince jen předkládám fotografii české lokomotivy Škoda určenou pro německé dráhy.
Příští ročník veletrhu InnoTrans proběhne v termínu 18. – 21. 9. 2018 opět na berlínském výstavišti.