Tramvaje Stadler Metelica, které budou (nebudou) jezdit v Ostravě

Na konci roku 2016 vyhrála společnost Stadler výběrové řízení na dodávku tramvají do Ostravy. Celkem se jedná o dodávku 40 dvoučlánkových tramvají a mají být označeny jako typ Ostram NF II. Vozidlo má vycházet z typové řady Metelica, což je řada tramvají, které jsou primárně určeny pro země bývalého Sovětského svazu. Nicméně v posledních dnech proběhla informace na webu Československého Dopraváku, že Stadler ve své poslední tiskové zprávě udělal změnu a oznámil, že půjde o typovou řadu Tango.

Vizualizace tramvaje Ostram NF II. Zdroj: Stadler

Stadler Metelica v Samaře na lince 20. Foto: Ondřej Matěj Hrubeš, 5. 8. 2015

Stadler Tango v Bochumi na lince U35. Foto: Ondřej Matěj Hrubeš, 27. 10. 2012

Je to poměrně zvláštní, jelikož řada Tango se vyrábí především pro vozidla Stadtbahnu (městské dráhy) s vysokou podlahou, obdobně jako mají vozy metra. Tanga jezdí například v Bochumi a Stuttgartu. Navíc zveřejněná vizualizace Stadleru odpovídá Metelice. Pravděpodobně se jedná o marketingový trik, aby si v Ostravě připadali více světově, západně, než aby se o nich říkalo, že si koupili tramvaje pro „Sovětský svaz“.

Stadler Metelica v ulici Chapaevskaya, která je součástí blokové smyčky pro linku 20. Foto: Ondřej Matěj Hrubeš, 7. 8. 2015

 

Primátor Ostravy se pyšnil švýcarskými tramvajemi. Ale ve skutečnosti se jedná o Švýcarskou firmu, která tyto tramvaje vyrábí v Bělorusku a jsou určeny pro země SNS (Společenství nezávislých států > organizace zahrnující 9 z 15 bývalých svazových republik Sovětského svazu: Arménii, Ázerbájdžán, Bělorusko, Kazachstán, Kyrgyzstán, Moldavsko, Rusko, Tádžikistán a Uzbekistán).

Interiér tramvaje Stadler Metelica

Interiér tramvaje Stadler Metelica

Osobně jsem měl možnost se tramvají Metelica svézt v ruské Samaře, kde se testovala v době mé návštěvy. Musím konstatovat, že tramvaj jezdila po místní síti velmi pěkně a to je třeba si představit stav ruských tramvajových tratí. Opravdu si myslím, že tahle tramvaj má šanci uspět a být reálně provozována v ruských městech s ohledem na klimatické podmínky i stav tratí.

Stadler Metelica na lince 20 v ruské Samaře před zastávkou Solnechnaya. Foto: Ondřej Matěj Hrubeš, 5. 8. 2015

Stadler Metelica sviští po prospektu Lenina do zastávky Ulitsa Chelyuskintsev. Foto: Ondřej Matěj Hrubeš, 5. 8. 2015

Stadler Metelica v ulici Chapaevskaya, která je součástí blokové smyčky pro linku 20. Foto: Ondřej Matěj Hrubeš, 7. 8. 2015


> Stadler Metelica: Tramvaj pro „Sovětský svaz“

> Stadler Metelica: Po Moskvě následuje Samara

Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.