Na konci ledna se Dopravní podnik hl. m. Prahy pochlubil v médiích, kolik chytil v roce 2016 černých pasažérů a kolik vybral na pokutách. Roční čísla vypadají pěkně: 294 065 chycených černých pasažérů a vybráno na pokutách 132,64 milionu korun. Jenže co ukáží čísla, pokud se rozpočítají na průměrný den?
Denně je přepraveno cca 3 206 145 cestujících. Běžně se v médiích uvádí, že cca 10% z nich jezdí na černo, což znamená přes 320 000 cestujících za den. Pokud uvážím optimistický odhad a odhad revizorů DPP, že na černo jede pouze 5% cestujících, dostaneme se na číslo 160 307. Jenže, pokud revizoři denně chytí jen 806 cestujících bez platného jízdního dokladu, moc slavný výsledek to není.
A teď pokuty. DPP za rok vybral na pokutách 132 milionu korun a přitom chytil 294 065 černých pasažérů. Pokud cestující zaplatí pokutu na místě, či do dvou týdnů, vyjde ho na 800 korun. Poté se výše pokuty zvyšuje na 1500 Kč. Přibližně 6% chycených cestujících si zapomnělo zakoupenou tramvajenku doma a zaplatí pokutu 50 korun. Pro zjednodušení, kdyby každý chycený černý pasažér zaplatil pokutu 800 korun, vybral by DPP částku 219 milionů korun, tedy o 87 milionů víc. Rozdíl ukazuje, jak je velký problém s vymáháním pokut za jízdu na černo.
Cílem článku není kritizovat DPP, ale především poukázat na nízké počty revizorů, kterými DPP disponuje. Při porovnání dat je zřejmé, že současných 150 revizorů je extrémně málo a chytí minimum černých pasažérů. Nelze se divit, že řada cestujících jezdí na černo, protože se to vyplatí. A to je špatně!
Vzpomeňte si, kolikrát za rok Vás zkontroluje revizor? Třikrát? Čtyřikrát? A z toho třikrát v metru a jednou v tramvaji? Kdy Vás zkontroloval revizor v autobuse? Už si ani nepamatujete, že?
Pozn.: Cestující s nárokem na přepravu zdarma jsou zahrnuty mezi platícími cestujícími. Známy jsou čísla o celkovém počtu denních cestujících a celkovém počtu chycených černých pasažérů.