První čísla z přepravního průzkumu: Pražské tramvaje 2016

Začátkem února 2017 zveřejnil Ropid první výsledky z přepravního průzkum, který proběhl na podzim v pražských tramvajích. Mezi nejvytíženějšími linkami zůstávají 22, 9, 10 a 26. Na některé další údaje se můžete podívat níže v tiskové zprávě.

Jelikož Ropid zveřejnil jen některá data, byl požádán o uvolnění celého dokumentu mapujícího komplexní výsledky. Dále pro porovnání se můžete podívat na komplexní výsledky průzkumu z roku 2014.


 

Dne 9. listopadu 2016 (a částečně den před a den po tomto datu) proběhl celosíťový průzkum tramvajových linek, který poskytl podrobná data o tom, kolik cestujících během typického pracovního dne využívá k cestám Prahou tento druh dopravy. Sčítači byli přítomni v 5 828 denních tramvajových spojích, které v období od 6 do 23 hodin přepravily celkem 1 069 863 cestujících.

Srovnání celkového počtu přepravených osob s daty z předchozích průzkumů je obtížné, protože v letech 2011, 2014 i 2016 byly průzkumy prováděny vždy v době, kdy probíhala nějaká výluka (v roce 2011 Masarykova nábřeží, v roce 2014 okolí Nádraží Holešovice a v roce 2016 Nuselské ulice a trati na Spořilov). Průzkum v roce 2016 byl ovlivněn ještě dvěma dalšími faktory. Po změnách realizovaných v srpnu minulého roku přibyla řada přímých spojení (Nádraží Vršovice – I. P. Pavlova, Sídliště Barrandov – I. P. Pavlova, Malá Strana – Náměstí Republiky, Nádraží Vysočany – Holešovice), tedy ubyla část nutných přestupů a tím i počet cest, které cestující vykonají. Vlivem otevření nového úseku metra A směrem do Motola přešlo do podzemní dráhy 11 022 cestujících v oblasti Evropské ulice a 7 798 lidí z okolí tratě na Petřiny.

V průzkumu 2016 byl proto očekáván mírný pokles počtu přepravených osob, nicméně ten nenastal. Tramvaje ve zbylé části Prahy dokázaly přesun cestujících do metra na území Prahy 6 (18 820 cestujících) kompenzovat a dokonce přepravily ještě přibližně stejný počet lidí navíc. Při nezahrnutí území Prahy 6 ovlivněného metrem tramvaje oproti roku 2014 dokázaly v rámci celé sítě přepravit v pracovní den od 6 do 23 hodin o 37 587 cestujících více (+3,58 %). Při zahrnutí území Prahy 6 narostl počet přepravených cestujících oproti předchozímu průzkumu absolutně o 18 767 (+1,79 %).

Zajímavé číselné údaje z průzkumu tramvají 2016

(uvedená srovnání jsou vždy s průzkumem z roku 2014)

Celkový počet přepravených osob (pracovní den 6:00 – 23:00 hodin):

1 069 863 (nárůst o 1,79 % absolutně, při nezahrnutí okolí metra na Praze 6 nárůst o 3,58 %)

Linky s největším počtem cestujících (počet přepravených osob na lince za celé období průzkumu)

22 118 075 cestujících (-11,3 % vlivem posílení Ječné ulice linkou 6)
9 101 226 cestujících (-9,4 % vlivem posílení Seifertovy ulice linkou 15)
10 65 520 cestujících (-1,0 %)
26 58 548 cestujících (-15,1 % vlivem posílení Seifertovy ulice linkou 15)
16 54 891 cestujících (+3,6 %)
17 53 924 cestujících (+3,5 %)
6 50 350 cestujících (+166,4 % vlivem posílení kapacity na dva vozy a nové trasy linky)

Nejvíce využívané linky (průměrný počet cestujících, kteří nastoupí do jednoho spoje linky)

24 274 cestujících (+80,3 %, vlivem provozu linky jen v období vyšší poptávky)
10 265 cestujících (beze změny)
22 258 cestujících (-9,8 %)
26 250 cestujících (-15,0 %)
16 233 cestujících (+6,9 %)

Nejvytíženější zastávky a uzly

Anděl 83 480 cestujících (+6,6 %, bez lokality Na Knížecí)
Karlovo náměstí 73 790 cestujících (+5,1 %, včetně zastávek Novoměstská radnice a Moráň)
I. P. Pavlova 65 552 cestujících (+3,8 %, včetně zastávek v Bělehradské ulici)
Palmovka 54 688 cestujících (+4,7 %)
Hradčanská 44 184 cestujících (+4,3 %)

Počet přepravených osob v nejvytíženějších úsecích

Karlovo náměstí – I. P. Pavlova 84 731 cestujících (+14 %)
Václavské náměstí – Jindřišská 78 578 cestujících (+11 %)
Národní divadlo – Národní třída 65 128 cestujících (-2 %)
Hlavní nádraží – Husinecká 60 739 cestujících (+8 %)
Strossmayerovo n. – Kamenická 59 385 cestujících (beze změny)

Počet přepravených osob na dalších vybraných úsecích

Zborovská – Palackého náměstí 46 229 cestujících (+10 %)
Náměstí Republiky – Dlouhá třída 41 573 cestujících (+1 %)
Náměstí Míru – Jana Masaryka 38 109 cestujících (+3 %)
Florenc – Karlínské náměstí 36 581 cestujících (+3 %)
Dělnická – Maniny 30 802 cestujících (+19 %)
Botanická zahrada – Karlovo nám. 30 755 cestujících (+1 %)
Nádraží Vršovice – Otakarova 25 827 cestujících (+33 %)
Náměstí Míru – Šumavská 24 979 cestujících (+5 %)
Malovanka – Marjánka 21 997 cestujících (-1 %)
Bruselská – I. P. Pavlova 19 952 cestujících (+22 %)
Lotyšská – Vítězné náměstí 19 002 cestujících (+19 %)
Těšnov – Vltavská 9 336 cestujících (+32 %)

Vývoj kapacitní nabídky a počtu cestujících na vybraných tramvajových radiálách

Sídliště Petřiny – Vozovna Střešovice  nabídka klesla o 34 %, poptávka klesla o 40 %
Divoká Šárka – Dejvická nabídka klesla o 13 %, poptávka klesla o 34 %
Nádraží Hostivař – Nádraží Strašnice nabídka klesla o 10 %, poptávka klesla o 10 %
Spojovací – Ohrada nabídka vzrostla o 4 %, poptávka vzrostla o 4 %
Kotlářka – Anděl nabídka vzrostla o 6 %, poptávka zůstala shodná*
Sídliště Modřany – Nádraží Braník nabídka vzrostla o 8 %, poptávka vzrostla o 6 %
Sídliště Barrandov – Smíchovské nádraží nabídka vzrostla o 13 %, poptávka vzrostla o 16 %
Nádraží Vysočany – Balabenka nabídka vzrostla o 93 %, poptávka vzrostla o 43 %

*Vlivem zprovoznění metra do Motola došlo k přesměrování cca 2 600 cestujících denně směrem ke stanici metra Nemocnice Motol. Posílené tramvajové spoje v dolní části Plzeňské ulice ale dokázaly tento úbytek dorovnat a přepravit směrem k Andělu stejný počet cestujících jako v roce 2014.

Úseky, kde došlo k největšímu zlepšení z pohledu průměrného vytížení spojů

Olšanské náměstí – Flora ve špičkách ze 103 % na 41 %
Jindřišská – Hlavní nádraží ve špičkách z 97 % na 67 %
Hlavní nádraží – Olšanské náměstí ve špičkách z 84 % na 74 %
I. P. Pavlova – Karlovo náměstí dopoledne a kolem poledne ze 76 % na 66 %

Průměrná délka jedné cesty tramvají

2,87 km (délka jedné cesty se oproti roku 2014 prodloužila o cca 100 metrů, tedy o 3,2 %)

Zdroj: TZ Ropid

Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.