Kam jezdíme tramvají v Praze? Které tratě jsou nejvytíženější a kde naopak téměř nikdo nejezdí? To vše prozrazuje mapa znázorňující počty přepravených osob v tramvajích během pracovního dne v časovém období 06:00-23:00.
Nejvytíženější jsou tratě v širším centru definované oblastí Hradčanská – Újezd – Anděl – Karlovo náměstí – Václavské náměstí – Náměstí Republiky – Strossmayerovo náměstí – Hradčanská. Na ty navazuje oblast Strossmayerovo nám. – Palmovka – Ohrada – Flora – I. P. Pavlova – Karlovo nám.
Nejvytíženější radiály najdeme v jihozápadní části Prahy
Mezi nejvytíženější radiály patří Řepská, Modřanská a Barrandovská trať. Zmíněná trojice představuje zároveň jedny z nejnovějších tramvajových tratí. Do Řep začaly jezdit tramvaje na konce osmdesátých let, Modřany obsluhují tramvaje od poloviny devadesátých let a sídliště Barrandov se dočkalo tramvají na začátku nového milénia.
Významný počet cestujících přepraví tramvaje v „Jamrtálu“ (Nuselské údolí), v oblasti Vršovic a mezi Palmovkou, Bulovkou a Kobylisy. Naopak nejméně vytížené radiály najdeme dlouhodobě v severovýchodním segmentu metropole, kde úlohu tramvají převzalo v minulých letech metro (Trojská, sídliště Ďáblice, Vysočany, Libeň, Hloubětín, Lehovec). Úbytek cestující je také na „šestkových“ radiálách (po prodloužení metra A) mimo tratě do Podbaby, kde v posledních letech roste počet cestujících. Trati „pomáhají“ kolony autobusů na Jugoslávských partyzánů, kdy část cestujících nedojede autobusem od Suchdola až na metro Dejvická, ale v Podbabě přestoupí na rychlejší a spolehlivější tramvaj. Dále se v oblasti rozrostla v minulých letech obytná výstavba a roli hraje také obchodní středisko, které je spádové pro celé Dejvice.
Kapacitně nestačí linky 10, 22 a 25
S kapacitními problémy se potýkají nejvíce linky 10, 22 a 25, u nichž je podíl „nevyhovujících spojů“ v libovolném úseku nejvyšší. Tzn. takový spojů, které jedou přeplněné a nesplňují standard přepravy cestujících.
Pro bližší informace nejlépe poslouží mapa, kde si můžete najít konkrétní trať. Data pochází z měření v listopadu 2016 a průzkum ovlivnila dlouhotrvající výluka trati na Spořilov.
Tramvaje v Praze:
Počet denních linek: 24
Počet nočních linek: 9
Počet přepravených osob za den: 1 213 000
Podíl tramvají v přepravených osobách MHD: 28,70 %
Délka tramvajové sítě: 142,7 km
Průměrná cestovní rychlost tramvají: 18,8 km/h
Počet tramvajových vlaků ve špičce: 426
Nejdelší linka: linka 16 (22,74 km)
Nejvíce přepravených osob na lince: linka 22 (118 075 osob/6-23 h)
Nejvíce spojů na lince: linka 22 (502 spojů/den)
Nejzatíženější úsek: I. P. Pavlova – Štěpánská 84 730 osob/6-23 h obousměrně
Zastávky/uzly s největším obratem: Anděl – 83 480 osob/6-23 h, Karlovo náměstí – 73 790 osob/6-23 h
Nejkratší interval ve špičce: linky 9, 17 a 22 (4 min)
Zdroj: TSK Praha