Pražské metro se naposledy rozvíjelo za primátorování Pavla Béma

Za posledních 8 let se nezačal v Praze stavět žádný nový úsek metra. Na tuto smutnou skutečnost poukázal na svém Facebooku Pavel Bém, primátor Hl. m. Prahy v letech 2002 a 2010.


Od roku 2010 vládli Praze tři primátoři. Bohuslav SvobodaTomáš Hudeček a Adriana Krnáčová. Ani jeden z nich nedokázal rozeběhnout stavbu dalšího úseku metra (ani jinou dopravní stavbu). Za jejich úřadování pouze došlo k dokončení rozestavěného metra A. Přitom se Praha mohla dříve pyšnit stavem, kdy se neustále pražské metro rozvíjelo a leckdy se stavělo i několik nových úseků zároveň. Bohužel, takhle doba už je pryč.

Celý text z Facebooku Pavla Béma:

Historie pražského metra se začala psát ještě za hluboké totality, kdy byl v roce 1974 zprovozněn první úsek linky C mezi stanicemi Kačerov a Sokolovská (dnešní Florenc). Metro se postupně rozšiřovalo na dnešní 3 linky a v průběhu 90. let došlo k definitivnímu pokrytí širšího centra.

Velký zásah pro pražské metro byla tisíciletá voda v roce 2002, kdy došlo k jeho částečnému zatopení a vyřazení z provozu na dlouhé měsíce. V této nelehké době jsem nastoupil jako primátor a museli jsme ho co nejdříve zprovoznit. To se v rámci tehdejších možností povedlo a bylo třeba se zamyslet, jak pokračovat s rozvojem dál.

Nejpalčivějším problémem byl v připojení severní části metropole, která se ještě k tomu nachází na kopci. Proto bylo třeba vést metro z Nádraží Holešovice dál na sever přes Kobylisy, sídliště Prosek až do Letňan.
A to samé bylo třeba udělat se západní částí metropole, kde se nachází sídliště Petřiny a hlavně největší nemocnice u nás – Motol.

Hlavně stanice Letňany vzbuzuje největší kontroverze. Nejvíce je ji vyčítáno, že je od Letňanského sídliště daleko a že je tak málo využívána. V době konstrukce jsme samozřejmě věděli, že v okolí nic moc není, ale mysleli jsme na budoucnost. V okolí mělo vzniknout výstaviště na evropské úrovni a stejně tak další výstavba. Bohužel ale rok po otevření (2008) zaúřadovala ekonomická krize, která zastavila výstavbu na několik let a od té doby se bohužel nic nikam neposunulo.

Přijde mi ale nefér to vyčítat tehdejšímu vedení. V době plánování metra nikdo nemohl tušit, že přijde celosvětová ekonomická krize. Po bitvě je každý generál, ale udělat rozhodnutí, které sice nenese okamžitý užitek, ale může přinést násobný v budoucnu, není jednoduché.

Pojďme se podívat do současnosti. Rozvoj pražského metra se zastavil a za posledních 8 let nezačala výstavba ani jedné stanice.
V roce 2010 ještě za nás začala příprava výstavby linky D. Bohužel hlavní město mezi lety 2012-14 kompletně překopalo celou koncepci a tím výstavbu o další roky odložilo. Do toho se nedávno začaly objevovat úplné „koniny“ jako metro bez stanic.

Takhle to dělat nejde. U každé velké stavby je kopnutí do země až tou pomyslnou třešničkou na dortu, které předchází roky příprav, které se musí dělat systematicky a s jasným cílem. Pokud to v půlce změníte, nedostanete se nikam, a to se přesně stalo.

Uzavírá svá slova Pavel Bém, primátor Hl. m. Prahy v letech 2002 a 2010.

Přihlášení ke zpravodaji MHD86.cz (četnost max. 2x měsíčně)



Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.