MHD, pěší a cyklisté v roce 2017 ve Vídni představovali 73 % všech cest

Když obyvatelé Vídně někam vyrazí, ve třech ze čtyř případů využijí MHD, kolo nebo jdou pěšky. A jak ukazují aktuální statistiky z roku 2017, častěji zvolí chůzi, než aby usedali za volant automobilu.

Vídeňský dopravní podnik vydal před pár dny přehled dopravních výkonů osobní dopravy v rakouské metropoli za rok 2017. Přímo na vídeňskou veřejnou dopravu vychází v rámci tzv. modal splitu 38 %. Metro, tramvaje a autobusy Wiener Linien přepravily za uplynulý rok 961,7 milionů pasažérů, nejvíce v historii. S tím vzrostl i počet držitelů celoroční předplatné jízdenky. Těch nyní po Vídni jezdí 778 tisíc, tedy více, než kolik je v rakouské metropoli registrovaných osobních vozů.


Více chodců než řidičů

V porovnání s předchozím rokem vzrostl i podíl pěších cest, a to o jedno procento na 28 %. Zajímavější však je, že díky tomu v roce 2017 lidé ve Vídni absolvovali více pěších cest než jízd automobilem. Automobilová doprava vloni vydala na 27 % všech cest a její podíl dlouhodobě klesá. Cesta například na zastávku nebo parkoviště se přitom do statistik chůze nezapočítává.  Cyklistická doprava se na loňském modal splitu podílela stabilními sedmi procenty, podobně jako v předcházejících letech.


80 % trvale udržitelných cest do roku 2020

MHD, pěší a cyklistická doprava tak v roce 2017 ve Vídni představovaly 73 % všech cest. Do roku 2025 chce město dosáhnout podílu 80 %. Tento cíl si rakouská metropole uložila ve svém strategickém plánu rozvoje schváleném v roce 2014. Při plánování proto městští experti mimo jiné dbají na to, aby pobyt ve veřejném prostoru byl pro obyvatele atraktivní a aby Vídeňané měli při chůzi dostatek komfortu a prostoru. Pro cyklisty město chystá další zahuštění a zlepšení infrastruktury, například novou signalizaci či další stojany na frekventovaných stanicích MHD. A přímo do MHD letos Vídeň investuje 407 milionů euro. Část z nich poputuje na prodloužení 83 km dlouhé sítě metra a v ulicích se začnou objevovat nové nízkopodlažní tramvaje i ekologické autobusy.

Linka 38 v Grinzingu. Foto: 12.09.2017 Manfred Helmer, Wiener Linien

Linka D na konečné Nußdorf. Foto: 26.09.2017 Manfred Helmer, Wiener Linien

Vídeňský modal split 2017

MHD 38 % | Chůze 28 % | Automobil 27 % | Cyklo 7 %

Zdroj: TZ

Přihlášení ke zpravodaji MHD86.cz (četnost max. 2x měsíčně)



Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.