Od roku 2020 se ve vídeňském podzemí začnou prohánět nové plně automatizované soupravy od Siemensu. Město Vídeň, dopravní podnik Wiener Linien a Siemens představili první vizualizace nových souprav metra pro Vídeň. První z plně automatizovaných vozů „X-Wagen“ vyrazí v roce 2020 na trasy stávajících linek U1 až U4, kde však bude jako ostatní soupravy provozován v poloautomatizovaném provozu či manuálně.
Plně automatizovaný provoz nových nízkopodlažních vagonů začne až společně s otevřením nově stavěné linky U5, která má být zprovozněna v roce 2024. Do roku 2030 dodají vídeňské dílny Siemensu celkem 34 souprav, kontrakt za cca 550 milionů euro z podzimu 2017 městu navíc dává opci na 11 dalších vozidel a stanovuje povinnost výrobce provádět údržbu vozidel po dobu 24 let.
Průchozí „X-Wagen“ s kapacitou 928 cestujících má v budoucnu nahradit tzv. „stříbrné šípy“ a ve vídeňském podzemí se s ním budeme setkávat do roku 2060. Novinky lze očekávat i v interiéru. U všech dveří bude více místa pro výměnu pasažérů, některé sedačky budou sklápěcí a ty pro cestující se sníženou pohyblivostí budou vyvedeny v modré barvě oproti červené většině. Elektronický panel nade dveřmi nahradí tradiční „jezevčíky“ se schématem metra a poskytne informace o nejbližších východech z další stanice i aktuální časy přípojů. Vlaky vznikají v lehké konstrukci, k úspoře energie mají přispět i LED osvětlení či nová klimatizace a vytápění. Použité materiály lze z více než 90 % recyklovat.
Základní údaje
- Objednaná vozidla: 34 + opce 11
- Začátek dodávek: 2020
- Konec dodávek: 2030
- Délka: 111 m
- Šířka: 2,85 m
- Kapacita: 928 cestujících
Zdroj: TZ Vídeň