Vídeň testuje ve čtvrti Aspern autonomní autobusy

Již tři měsíce projektové konsorcium „auto.Bus – Seestadt“ ve Vídni testuje dva autonomní autobusy. Ty nyní poprvé vyjely do ulic. Vídeňský dopravní podnik chce obě vozidla na počátku roku 2019 nasadit do provozu s cestujícími v inovativní čtvrti Aspern.


Nově vznikající moderní čtvrť Jezerní město Aspern na severovýchodě Vídně zažila minulý pátek zajímavou premiéru. Do reálného provozu zde poprvé vyjely dva samořízené autobusy. Půlkilometrová testovací trasa vedla od konečné stanice metra Aspern k místnímu technologickému centru a zpět. Obě vozidla opakovaně zvládla trasu bez problémů, navíc se jim podařilo navázat spojení se semafory.

Autononomer E-Bus. Foto: Manfred Helmer



Provoz s cestujícími od 2019

Další testy budou pokračovat na podzim, a to na přibližně dvoukilometrovém testovacím úseku kolem stanice Aspern. Od prvních měsíců roku 2019 pak autobusy budou vozit i cestující ze zastávek v okolí stanice metra, a to zdarma. Svézt se může kdokoliv, nebude se však ještě jednat o klasický linkový provoz. Vzhledem k platným zákonům bude v jedenáctimístném vozidle vždy přítomen vyškolený operátor, který v případě potřeby zasáhne do řízení, a na cestující tedy zbude po deseti místech. Předpisy totiž nedovolují překročit kapacitu vozidel. „Bezpečnost cestujících je pro nás na prvním místě,“ ujišťuje ředitelka dopravního podniku Alexandra Reinagl. V případě technických, provozních nebo povětrnostních komplikací nebude Wiener Linien zajišťovat náhradní dopravu.

Autononomer E-Bus. Foto: Manfred Helmer

O projektu auto.Bus – Seestadt

Na výzkumném a testovacím projektu „auto.Bus – Seestadt“ se podílí více účastníků. Konsorcium vede vídeňský dopravní podnik Wiener Linien a vědecky jej zastřešuje Austrian Institute of Technology. Dalšími partnery jsou výrobce autonomních autobusů NAVYA, bezpečnostní institut KFV a Siemens. Projekt také probíhá s podporou rakouského ministerstva dopravy. Kromě jízd v ulicích probíhá testování a výzkum i v areálu autobusových garáží ve čtvrti Leopoldau. Cílem Wiener Linien je učinit z autonomního řízení v MHD běžnou záležitost.

Autononomer E-Bus. Foto: Manfred Helmer

V číslech:

  • Náklady projektu: kolem 1,5 milionu euro
  • Délka / šířka / výška: 4,75 m / 2,11 m / 2,65 m
  • Kapacita: 11 cestujících (včetně jednoho operátora)
  • Nejvyšší povolená rychlost v automatickém módu: 20 km/h
  • Maximální výdrž: 9 hodin
  • Průměrná doba nabíjení: 4 až 8 hodin

Zdroj: TZ Vídeň, úvodní foto: Manfred Helmer

Přihlášení ke zpravodaji MHD86.cz (četnost max. 2x měsíčně)



Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.