V neděli 12. srpna 2018 oslavila 40. výročí provozu trasa metra A. Ta od roku 1978 spojuje pražské Dejvice a Vinohrady. Dopravní podnik hl. m. Prahy při této příležitosti vypravil historickou soupravu 81-71 ve čtyřvozovém složení.
Sovětské soupravy metra 81-71, kterým se kvůli designu čela přezdívalo „briketa“ a které se vyráběly v Mytiščinském strojírenském závodě u Moskvy, vyjely poprvé s cestujícími na pražské lince metra A dne 12. srpna 1978. Byly zde provozovány do roku 2005. V letech 1996 – 2011 proběhla jejich modernizace na typ 81-71M, který je i dnes k vidění na trasách metra A a B.
Dopravní podnik hl. m. Prahy zaslal do redakce speciální edici historických fotografií ze stavby metra A, včetně popisků. Prohlédněte si, jak se stavělo „áčko“ a jak vypadala stavba metra na povrchu.
-
-
Slavnostní zahájení provozu na prvním provozním úseku tratě A proběhlo za účasti tehdejšího československého prezidenta Gustáva Husáka a pražského primátora Zdeňka Zusky (po Husákově pravici) a pochopitelně i generálního ředitele Dopravních podniků hlavního města Prahy Mikuláše Lacka (v nejsvětlejším obleku). Foto: Archiv DPP
-
-
Jedinou hloubenou stanicí na prvním provozním úseku tratě A pražského metra je Dejvická, hluboká 11 metrů. Byla budována v otevřené stavební jámě pomocí tzv. milánských stěn. Tramvaje byly vedeny po jednokolejné provizorní přeložce. Foto: Archiv DPP
-
-
Tak vypadal západní vestibul dnešní stanice Dejvická. Kromě velkého plastického portrétu Lenina v podchodu, byla stanice za pevnými schodišti na nástupiště vyzdobena mozaikami s revoluční tématikou. Na rozdíl od Lenina jsou mozaiky dodnes vidět v dodatečně zřízené prodejně pečiva a v sázkové kanceláři. Foto: Archiv DPP
-
-
Stanice Dejvická se původně jmenovala Leninova. Byla jedinou stanicí první provozního úseku tratě A, která byla v roce 1990 přejmenována. Foto: Archiv DPP
-
-
Lokalita, kde byla vybudována stanice Hradčanská, se díky metru zásadním způsobem proměnila. Takto vypadala ještě 27. dubna 1974, v posledních dnech provozu starých dvounápravových tramvají. Všechny domy vlevo a část domů v pravé části snímku byly zbořeny. Foto: Archiv DPP
-
-
V době výstavby metra byla řadu měsíců vedena tramvajová doprava přes staveniště po provizorní přeložce mezi ohradami a zbořeništi, později byla dlouhodobě přerušena úplně a tramvaje objížděly přes Mariánské hradby. Tato fotografie je z 24. prosince 1975. Foto: Archiv DPP
-
-
Také tento snímek povrchu stanice Hradčanská pořízený kolem roku 1985 je už minulostí. V souvislosti s výstavbou automobilového tunelového komplexu zvaného pracovně Blanka byla zdejší komunikace s tramvajovou tratí přestavěna a změněny byly i výstupy z podchodu na povrch. Foto: Archiv DPP
-
-
Částečnou proměnou prošla i oblast Klárova, kde byla budována stanice Malostranská. Pamatuje si ještě někdo, že zde ještě na počátku sedmdesátých let 20. století bývala benzínová čerpací stanice? Na této fotografii je již nějaký čas mimo provoz, připravená k demolici. Foto: Archiv DPP
-
-
Staveniště stanice Malostranská. Otevřená jáma se ale týkala, podobně jako u ostatních ražených stanic, především podzemního vestibulu. Foto: Archiv DPP
-
-
Dokončovací práce ve stanici Malostranská. Dělníci instalují na ostění tunelu charakteristické podhledy z eloxovaného hliníku, jejichž autorem je architekt Jaroslav Otruba, pod jehož vedením vznikly stylově čisté a jednotně pojaté stanice. Foto: Archiv DPP
-
-
Velmi stísněné podmínky panovaly v památkové zóně Starého Města při stavbě stanice Staroměstská, kde nebylo možné zbořit žádné domy. Na fotografii je opět vidět staveniště podchodu, podzemního vestibulu a založení eskalátorového tunelu. Obestavěný prostor stanice činí 41 090 m3. Foto: Archiv DPP
-
-
Podchod stanice Staroměstská měl původně odlišnou podobu. Bývala zde mozaika připomínající „Vítězný únor“ roku 1948 (dnes je skryta za trafikou) a také zcela jiné je osvětlení. Jiný je i orientační systém. Foto: Archiv DPP
-
-
Základním jednotícím prvkem každé ražené stanice prvního provozního úseku jsou podhledy z eloxovaného hliníku ve zlatavé barvě Champagne. Pro vzájemné odlišení pak byla pro každou stanici určena jedna typická barva, viditelná v úrovni oken vozu. Pro stanici Staroměstská byla zvolena červená. Foto: Archiv DPP
-
-
Významný zásah do života centra města představovala výstavba podchodů, vestibulů a eskalátorových tunelů stanice Můstek. Během stavby byla tramvajová doprava převedena na provizorní most, pod kterým probíhaly stavební práce. Na provizorium byly připevněny i inženýrské sítě. Foto: Archiv DPP
-
-
Pod ulicí Na Můstku byly při stavbě nečekaně objeveny zbytky původního středověkého mostu přes hradební příkop, který dal lokalitě – a také stanici metra – jméno. Most byl dodatečně zakomponován do architektury vestibulu. Foto: Archiv DPP
-
-
Původně představoval podchod stanice Můstek pod stejnojmennou křižovatkou jeden velký prostor, jehož strop byl podpírán sloupy. V roce 2003 byl při rekonstrukci podchodu zrušen výstup do ulice Na Můstku a nahrazen novým do Provaznické ulice. Současně byla do podchodu vestavěna prodejna potravin. Foto: Archiv DPP
-
-
Tato fotografie stanice Muzeum byla pořízena na trati C, při bedlivém zkoumání fotografie si můžeme všimnout, že už tehdy byly založeny vstupy do přestupních chodeb na budoucí trať A, které byly dočasně zakryty dlažbou. Foto: Archiv DPP
-
-
Větší zásah do života cestujících v případě stavby stanice Muzeum A představovalo v roce 1977 dočasné omezení pohybu po nástupišti při instalaci přestupních eskalátorů do podzemního mezipodlaží. Foto: Archiv DPP
-
-
Finální práce na stavbě stanice Muzeum v červnu 1978. Instalovány jsou již podhledy a po trati A již jezdily nějaký čas pracovní vlaky tažené vozidly nezávislé trakce. Foto: Archiv DPP
-
-
I když pro provoz na trati A byly předurčeny nové vozy typu 8171, při první ověřovací jízdě konané 29. června 1978 se zde výjimečně objevila i souprava tvořená staršími vozy typu Ečs. Zde je jejich souprava zachycena ve stanici Náměstí Míru. Foto: Archiv DPP
-
-
Z výstavby podchodu a vestibulu dočasně koncové stanice Náměstí Míru kupodivu neznáme mnoho fotografií. Snad proto, že stavba byla už mimo historické centrum města. Na této fotografii pořízené ze stavebního jeřábu vidíme spíš zařízení staveniště a jen vlevo dole vidíme alespoň část prací na podchodu. Foto: Archiv DPP
-
-
Snímek vestibulu stanice Náměstí Míru z roku 1978 nám připomíná, že na prvním (ale i druhém) provozním úseku tratě A byly instalovány turnikety. Cestující, kteří měli předplatní časovou jízdenku, procházeli vedle turniketů. Pokud měli větší zavazadla nebo kočárky, procházeli kolem stanoviště dozorčího a jízdné vhazovali do malé pokladničky. Foto: Archiv DPP
Zdroj: DPP