Na výlet s OMH: Parková železnice v Brně /pro rok 2018

Prázdninové léto sice skončilo, ale zářijové a říjnové víkendy pořád vybízí k jednodenním výletům. Pro mnohé může být tipem parková železnice v Brně. Letos je v provozu ještě o všech zářijových a říjnových víkendech. Speciální jsou první víkendy v měsíci, kdy provoz na železnici zajišťují parní lokomotivy.


Cestovatelský článek z roku 2017:

Na výlet s OMH: Parková železnice v Brně

Do Brna. Tam, kde se jsou dvě křižovatky. Na první se odbočuje doprava na Vídeň a na druhé na Bratislavu a Budapešť při cestě z Prahy. Tam, kde po několika letech přesunuly své hlavní nádraží na okraj města a rychlíky se nevyjdou na jejich krátké nástupiště. Tam najdete super parkovou železnici.

Retrotramvaj T2 dobrá, ale parková železnice s parníma minimašinkama byla bomba!

Příspěvek sdílený Ondřej Matěj Hrubeš (@omh86),

Jednodenní výlet, nebo zastávka při cestě do Vídně, či k moři

Ano, v úvodu si dělám trošku legraci z Brna. Tento tip není jen pro jednodenní výlet do moravského městečka, ale dá se využít i při cestě autem přes Brno například do zmíněné Vídně, Budapešti, či cestě do Chorvatska.

Pojmete-li výlet jakožto celodenní po Česku, doporučuji se vydat do města vlakem s Českými dráhami. Odpadnou tím veškeré starosti a můžete si dát během dne, či zpátky ve vlaku například pivo. Pojedete-li s dětmi, oceníte, že některé vlaky jsou vybaveny speciálními oddíly pro děti.

Nádraží Brno – Olympia Park

Dát si nealko pivo, poštelovat lokomotivu a vyjet na trať

K parkové dráze se dostane autobusem Olympia, který vyjíždí ze zastávky Úzká, ležící mezi Obchodním domem Tesco a nákupním střediskem Vaňkovka. Pozor, ze zastávky jezdí i linka k Avion parku, což je trošku jinde, proto dejte pozor na správnou linku (já nedával pozor, jel k Avionu a pak se prošel 2 km k Olympii :)). Přeprava na lince k Olympia parku je zdarma. Linka končí před obchodním centrem Olympia, za kterým se nachází velký park, který protíná parková železnice.

Takové hračky, co vozí dospělé cestující

Zastávka s výhybnou se nachází cca v polovině trasy

Autem se dostanete k dráze po dálnici D2 (Brno-Bratislava), kde sjedete na exitu 3. Jen pozor, podobně jako při cestě autobusem, při cestě z Brna na Bratislavu se jedná až o druhé obchodní centrum, prvním je Avion park na exitu 1, ale Vy pokračujete po dálnici až na exit 3.

Fantastická parková železnice v Brně za Olympií #mhd86 #omh86 #brno #železnice #parkovazeleznice

Příspěvek sdílený Ondřej Matěj Hrubeš (@omh86),

Krásný svět parkové železnice

Už příchod na nádraží Vás ohromí. Nádherná nádražní budova s nádražím. V dálce lokomotivní depo, kde si nadšenci do malých lokomotiv provádějí opravy na strojích. A všude příjemně naladěný personál železnice.

Jízdenka na vlak, který s Vámi projede 1,5 kilometrů dlouho trať parkem stojí 50 korun. Jízda trvá přibližně 13 minut a po cestě minete několik odboček. Trať se různě klikatí, nechybí ani stoupání a klesání, či rovinka, na které se lokomotiva pořádně rozjede.

Plánek parkové železnice, která je zaznačena modře. Zdroj: smpd.cz

Senior na fotografii přijel z Polska se svou lokomotivou za půl milionu korun na parní víkend

Dieselové lokomotivy…

…představují Jindřichohradecké úzkokolejky

Nejlépe vyrazit na parní víkend

Jezdí se každý víkend a státní svátky od začátku května do konce října. Provoz je neustálý, stačí přijít na nádraží a vlak každou chvíli odjíždí. Pokud pojedete na parkovou železnici cíleně, doporučuji zvolit první víkend v měsíci, kdy se koná parní provoz. Lokomotiv na trati jezdí ještě víc, než v běžný víkend, jelikož si přijedou „hrát“ majitelé parních lokomotiv. A to i třeba ze zahraničí. Je to radost pozorovat, jak si „tátové od rodin“, nebo i pánové v seniorském věku hrají se svými lokomotivami na trati a s nadšením vozí návštěvníky. Mj. jedna taková parní lokomotiva stojí přibližně půl milionu korun.

Rozpis parních víkendů najdete na webu společnosti. Při běžném víkendu jsou v provozu dieselové lokomotivy. Některé jsou replikami na úzkorozchodné motoráčky z Jindřichohradecka.

Když je parní víkend, jezdí vlaků ještě víc než běžně

Hurá z kopce dolů

Doplnit vodu, uhlí, promazat a může se vyjet na trať dlouhou jeden a půl kilometru

A když budete mít žízeň, tak jí uhasíte v „nádražce“, která je součástí nádraží.

Retrotramvaj dobrý, ale mašinky pecka!

Osobně jsem jel do Brna se podívat na jejich retrotramvaj T2 a parková železnice byla pouze doplňkovým programem, ale ve výsledku bylo největších nadšení právě z malých parních lokomotiv a z lidí, kteří o dráhu a mašinky pečují. Je to fakt paráda!

Další info: smpd.cz


Přihlášení ke zpravodaji MHD86.cz (četnost max. 2x měsíčně)


Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.