Tomáš Portlík: Tunel Blanka a Městský okruh mají sloužit i pro linky MHD

V pátek 5. a v sobotu 6. října se komunální volby a jak víte, dopravní magazín MHD86.cz se oproti ostatním dopravním webům politiky nebojí. Ono totiž i fungování a rozvoj dopravy je spjato s politikou. Proto v následujících dnech Vám web MHD86.cz přinese rozhovory s kandidáty na starosty. Prostor dostali všichni, kteří projevili zájem. Třeba Vám dopravní odpovědi kandidujících politiků pomohou s rozhodováním při volbě strany v nadcházejících volbách.

Jako čtvrtý odpovídá na otázky Tomáš Portlík, místostarosta Prahy 9 a zastupitel hl. m. Prahy, který kandiduje za ODS do zastupitelstva  hl. m. Prahy a zastupitelstva Prahy 9.

Často se mluví o metru D na jihu Prahy, ale co jeho severní trasa? Podporujete, aby z centra Prahy vedlo metro D přes Žižkov na Prosek? Co by to Praze 9 přineslo?

Tomáš Portlík, místostarosta Prahy 9

Městská část Praha 9 má v současnosti dvě linky metra (B a C) a v plánu je výstavba metra D, které by mělo končit ve Vysočanech, tedy také na Praze 9. To samozřejmě ještě zlepší dopravní obslužnost pro tuto dynamicky se rozvíjející část Prahy s potenciálem desítek tisíc nových obyvatel. To zásadní, co by prodloužení metra D na Prosek a možnost přestupu na „Céčko“ přineslo, je odklonění části cestujících z centrálních přestupních stanic, které již nyní svou kapacitou přestávají stačit. Myslím, že do budoucna nám nic jiného ani nezbyde.

Prahu trápí nedostatek parkovišť P+R. Měla by se tato záchytná parkoviště stavět jen v Praze, nebo i třeba ve Středočeském kraji?

Za poslední roky se v Praze nepostavilo jediné P+R parkoviště a to se samozřejmě odráží nejen v nedostatku parkovacích míst, ale i v průjezdnosti silnic, neboť těch aut, která denně do Prahy dojíždějí, je cca 200 tisíc. Už léta je zřejmé, že Praha musí tato parkoviště na okraji Prahy, zejména u stanic metra, vybudovat. To samé ale platí i pro Středočeský kraj, který by to samé měl dělat u svých vlakových nádraží, odkud míří příměstské vlaky do Prahy. Je s podivem, že se ani na této naprosto logické a jednoduché věci nedokázaly pražská primátorka a středočeská hejtmanka domluvit, byť jsou obě tak říkajíc ze stejného hnízda – tedy toho čapího.

Jste pro zavedení expresní autobusové linky, která by spojila Letňany – Prosek – Dejvice prostřednictvím tunelového komplexu Blanka?

Tomáš Portlík při otevírání rekonstruované tramvajové trati ve Vysočanech

Tunelový komplex Blanka byl z počátku médii, opozicí i všelijakými aktivisty vykreslován negativně, protože byl neoddělitelně spojen s érou vlády ODS v Praze. Dnes už samozřejmě všichni vědí, že by bez něj v současné tobě doprava v Praze zkolabovala.. Bylo to mimo jiné otevření Blanky, které umožnilo aktivistům na Praze 7, kteří nemohou ODS přijít na jméno, nakreslit na magistrále, nebo ve Veletržní ony nesmyslné, nebezpečné a nikým nevyužívané cyklopruhy. Ani po letech, která od zprovoznění Blanky neumíme ještě plně využít všechna jeho pozitiva. Jedním z nich je určitě využití Blanky pro MHD.

Jaká je Vaše nejoblíbenější linka MHD, nebo trasa?

První odpověď, která mě při položení této otázky napadla, je metro trasa B, která vede prakticky přímo pod naší radnicí. To je samozřejmě z mnoha hledisek praktické, neboť se dostanu z radnice na schůzky po celé Praze tak říkajíc „suchou nohou“.

Přihlášení ke zpravodaji MHD86.cz (četnost max. 2x měsíčně)



Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.