Pražský okruh: včera bylo pozdě

Příčina katastrofální dopravní situace na severozápadě Prahy je jediná – nedokončený Pražský okruh. Jeho dostavba musí mít přednost před ostatními dopravními stavbami v metropoli.

Skutečnost je ovšem taková, že od zprovoznění tunelu Blanka žádná zásadní dopravní stavba v Praze nevznikla ani nebyla zahájena. Situace v dopravě se mezitím průběžně zhoršuje a jakékoli dílčí dopravní omezení na komunikacích způsobí dopravní kolaps. Přitom první návrhy na dostavbu okruhu jsou staré dvacet let. „Nedokončení okruhu a faktické zastavení příprav považuji za fatální selhání vedení Prahy. Místo, aby co nejrychleji pracovalo na jeho realizaci, marnilo čas hledáním jakýchsi alternativ. Ty ale nejsou.

Jediná správná a jediná možná trasa je ta, která je zanesena v pražských Zásadách územního rozvoje, a ta vede tunelem přes Suchdol,“ říká Jakub Stárek, kandidát na starostu Prahy 6 a do Zastupitelstva hlavního města Prahy. Jak sám dodává, všechny snahy o vyřešení dopravy na Šestce nemohou být dostatečně efektivní, pokud budou ulice Evropská, Patočkova, Jugoslávských partyzánů radiálami suplujícími chybějící obchvat Prahy.

„Přestože hájím zájmy hlavně občanů Prahy 6, nechci se stavět zády ani k suchdolským, kteří se snaží stavbu léta blokovat. Na druhou stranu i jejich obec je zatížena čím dál větším provozem a jsem přesvědčen, že tunelové vedení okruhu bude i pro ně posunem k lepšímu,“ říká Stárek. A pochopit to musí hlavně politici, kteří řídí město. „Mojí osobní ambicí je být jakýmsi ombudsmanem těchto nutných dopravních staveb a udělat úplné maximum proto, aby Pražský okruh dostal na severozápadě konkrétní podobu. Už žádné alternativy.“

Stavba, jak je zanesena v územně plánovacím dokumentu, má vést z Ruzyně přes Suchdol do Březiněvsi. Okruh míjí Přední Kopaninu, Nebušice a Horoměřice, Černý vůl a vede hloubeným tunelem přes Suchdol, který naváže na přemostění Vltavy. Její význam nespočívá jen v odvedení tranzitní dopravy. V kombinaci s návaznými stavbami, jako je plánované prodloužení tramvaje do Suchdola a výstavba záchytných P+R parkovišť, umožní mimopražským dostat se pohodlně do Prahy bez nutnosti zajíždět do centra autem.

Vyšlo ve Volebním zpravodaji ODS Praha 6, září 2018

Přihlášení ke zpravodaji MHD86.cz (četnost max. 2x měsíčně)



Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.