Tunel metra provrtán a dopravní podnik opět selhal v informování

V neděli 21. 10. 2018 došlo u stanice metra Bořislavka k provrtání tunelu metra. Do tubusu, ve kterém jezdí vlaky metra “čouhal” vrták a zároveň do tunelu proudila spodní voda. Provoz metra musel být okamžitě zastaven a jak už bývá tradicí, dopravní podnik selhal v informování cestujících na internetu.


Časový sled událostí:

9:26 – přerušen provoz metra A v úseku Nemocnice Motol – Náměstí Míru

9:40 – do redakce MHD86.cz přichází první zpráva o provrtání tunelu metra

9:42 – čtenáři MHD86.cz informování na Facebooku a webu o nejezdícím metru

cca 9:52 – notifikace v aplikaci Lítačka (a tím i na webu DPP a Ropidu) informuje o nejezdícím metru

10:42 – dopravní podnik informuje cestující na Twitteru, že nejezdí metro

11:06 – dopravní podnik informuje cestující na Facebooku, že nejezdí metro

11:55 – obnoven provoz metra

Na uvedeném výčtu je dobře patrné, jak dopravní podnik nezvládá informovat cestující na internetu. Půl hodiny trvá, než informaci alespoň zadají na web, ze kterého se informace dostane i na web Ropidu. Přitom je zřejmé, že v případě provrtání a zaplavování tunelu metra vodou nebude provoz obnoven za 5 minut. V dopravním podniku bohužel chybí správně a efektivně nastavit postupy, co dělat v případě mimořádných událostí.

Naprosto zoufalé je potom informování na Facebooku dopravního podniku se zpožděním 1,5 hodiny. Admin Facebooku DPP nezvedal telefon a spal? Nebo se jedná o komplexní problém, jak v takových situacích postupovat?

Stav, že nejezdí metro vědí na dispečinku dopravního podniku velmi rychle, jenže potom se ta informace nedostává dál k cestujícím. Přitom by stačilo, aby někdo na dispečinku měl právo napsat do nějaké aplikace jednoduchou větu “Provoz metra A přerušen mezi stanicemi Nemocnice Motol – Náměstí Míru, prosíme cestující, aby využili linek povrchové dopravy. Pracujeme na zavedená náhradní dopravy a odstranění problému.” Následně se informace nahraje na web DPP, web Ropidu, do aplikace Lítačka a na Facebook a Twitter DPP a Ropidu. Tak je to jednoduché a informace se dostane k desetitisícům cestujících. Jen stačí nastavit správné postupy v informování cestujících.


A proč se zlobím za tuto neschopnost na dopravní podnik? Protože je to pravidelný stav, který se opakuje kdykoliv, kdy se v metru něco stane. Třeba někdo skočí pod metro a je zřejmé, že se minimálně hodinu nebude jezdit. V takovém případě je velmi důležité informovat nejen cestující v metru (což se děje), ale informovat také ty, kteří k metru jedou a nebo se teprve chystají vyrazit na cestu MHD.

V případě, že se cestující dozví informaci za včas, může rovnou zvolit jinou trasu povrchovými linkami, příp. vyrazí na cestu dřív, jestliže hrozí, že by mu například uletělo letadlo, jako se mohlo stát v dnešním případě. Zkrátka nežádám od dopravního podniku nic složitého, nic pracného. Jen tu informaci lidem napsat.

Komentář je cílen na zlepšení informační činnosti DPP na internetu (informování ve stanicích metra funguje). V minulosti už se podařilo zlepšit informování v pracovních dnech od 9 do 16 hodin, ale jakmile se stane něco v podvečer, večer a nebo o víkendu, pořád je to problém.

Třeba se nad tím vedoucí pracovníci v DPP zamyslí a udělají další krok vpřed. Pražská doprava je na špičkové úrovni, ale chtěl bych, aby se nadále zlepšovala.

Přihlášení ke zpravodaji MHD86.cz (četnost max. 2x měsíčně)



Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 130 měst s městskou dopravou