Rok 2018 byl pro národního dopravce mimořádně úspěšný. Jeho služeb využilo nejvíce zákazníků za posledních deset let a najezdili 8,225 miliardy kilometrů, což je vůbec nejvíce v historii akciové společnosti.
„Loni se nám podařilo oslovit nové zákazníky a celkem jich s námi cestovalo 179,23 milionu. To představuje meziroční nárůst o více než 4,5 milionu. Podstatně rostl i přepravní výkon. Hodnota 8,225 miliardy osobokilometrů je dokonce nový rekord v historii akciové společnosti od založení v roce 2003,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Miroslav Kupec. Podle něj přibývali národnímu dopravci zákazníci už v prvním pololetí, což je důsledek nasazování komfortních vlaků a zkvalitňování služeb: „Zavedení státních slev pro žáky, studenty a seniory od září loňského roku pak tento trend ještě podpořilo a dodalo mu vyšší dynamiku. Některou ze státních slev dnes využívá asi 40 procent našich zákazníků,“ doplňuje.
Počet cestujících ve vlacích Českých drah roste trvale od roku 2010. Nejvíce se tento trend odráží v příměstské dopravě velkých aglomerací a v dálkové dopravě. „Moderní příměstské bezbariérové vlaky, hlavně v Praze, představují zajímavou alternativu k pomalé jízdě auty v kolonách. Cesta ze stanic za hranicí hlavního města do centra Prahy trvá vlakem 20 až 30 minut, což je autem nedosažitelné,“vysvětluje Michal Štěpán, člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro obchod, a dodává: „V dálkové dopravě se nám daří hlavně tam, kde jezdí moderní soupravy po rychlé modernizované trati. To je například případ Západních a Jižních expresů nebo vlaků mezi Prahou a moravskými regiony. Segment dálkové dopravy, včetně našich komerčních spojů, loni rostl vůbec nejvíce. Přepravní výkon v dálkové dopravě se meziročně zvýšil o zhruba 8 až 9 procent.“
Kvůli růstu počtu cestujících České dráhy trvale posílily během podzimu řadu dálkových spojů, například Slovácké, Jižní a Západní expresy, vlaky mezi Prahou a Ostravou nebo rychlíky z Prahy do Hradce Králové a z Brna do Jihlavy. Do dálkových vlaků tak přidaly pravidelně několik desítek vozů navíc. „Pracujeme i na další modernizaci vozidel. V aktuálním jízdním řádu jsme například začali nasazovat zcela nové RegioPantery na spoje mezi Plzní a Horažďovicemi a také jsme částečně omladili soupravy na rychlících z Prahy do Ústí nad Labem a Děčína. Pro dálkovou dopravu jsme loni objednali 50 nejmodernějších vozů klasické stavby a soutěžíme desítky dalších vozidel pro regionální dopravu i vozů pro dálkové vlaky. V příštích pěti letech bychom chtěli do modernizace naší flotily investovat cca 40 miliard korun,“ uzavírá Miroslav Kupec.
Zdroj: TZ ČD