V souvislosti s oddálením začátku zkušebního provozu na linkách 4, 5 a 46, jehož důvodem byla především chybějící zastávka naproti trolejbusovému obratišti na Vršavě, se v diskusích objevily i dotazy, jestli by se trolejbusy nemohly v tomto prostoru otáčet o 360 stupňů a využívat pro oba směry jízdy zastávku na straně u lesa. Nemohly.
Laickým pohledem by to bylo poměrně jednoduché řešení. Trolejbus na lince 4 nebo 5 jedoucí do Kostelce by na Vršavě zajel na původní obratiště a otočil se o 180 stupňů. Cestující by bezpečně vystoupili a nastoupili a trolejbus by pokračoval v obrátce o dalších 180 stupňů a vrátil se na svou trasu do Kostelce. Podobné manévry v některých lokalitách absolvují i autobusy příměstské dopravy (ČSAD aj.). Na Vršavě je to však složitější.
„Možnost otáčení trolejbusů o 360 stupňů jsme na obratišti Vršava prověřovali už v roce 2017, když se projekt na prodloužení trolejbusové dopravy k ZOO Lešná začal připravovat. Bohužel prostor tohoto obratiště postačuje jen k jednoduché obrátce pro jízdu zpět,“ uvedl ředitel Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice Josef Kocháň. „Aby se trolejbus mohl otočit celkem o 360 stupňů, potřeboval by více místa. Můžeme to dokumentovat technickými údaji od výrobců trolejbusů. Vnější obrysový průměr zatáčení vozidel MHD se pohybuje v rozmezí 21,5–23,5 metru. Obratiště by se muselo stavebně upravit a rozšířit proti současnému stavu asi o dva až tři metry směrem k lesu,“ upřesnil hlavní dispečer Josef Polách. To je poměrně komplikované řešení, vyžadující projekt, stavební povolení a hlavně výkup pozemku od několika vlastníků. Okraj obratiště by zasáhl do profilu lesní cesty.
„Pro otočení ve směru na Kostelec za současných rozměrů smyčky by musel trolejbus na frekventované komunikaci dvakrát couvnout. Při otáčení by nebylo možné zajistit odpovídající rozhledové úhly a bezpečné najetí na komunikaci, kde by musel trolejbus dávat přednost v jízdě vozidlům v obou směrech,“ dodal hlavní dispečer DSZO. Jízda trolejbusu do Kostelce by se časově o něco prodloužila a jízda ostatních vozidel na důležité výpadovce ze Zlína v obou směrech zpomalila. Hrozil by zde vznik kolizních situací.
„Z uvedených důvodů jsme při přípravě projektu považovali za nejvhodnější vybudovat naproti točně nové zastávkové stanoviště s kusem chodníku a přechodem pro chodce přes vozovku,“ dodává ředitel DSZO.
Zdroj: TZ DSZO