V sobotu 1. 6. 2019 oslavila Olomouc 120 let tramvajové dopravy. Dopravní podnik uspořádal ve vozovně den otevřených dveří, vyjela mimořádná linka 120 a byly představeny nové tramvaje EVO, což byl dobrý důvod k návštěvě Hanácka.
Naše sedmičlenná skupina si vybrala pro cestu do Olomouce národního dopravce České dráhy. Expres 123 jel velmi obsazený a tak se hodily místenky, které jsme si pořídil při zakoupení jízdenky v e-shopu. Ale když se někteří chtěli prokázat jízdenkou v mobilu, zjistili jsme, že ve voze nefunguje garantované připojení k Wi-Fi a tak jsem se nechali odškodnit. Na podobné odškodnění má právo každý cestující ve vlacích vyšší kvality, pokud nejsou dodrženy garantované standardy. Kromě internetu se to vztahuje například i na klimatizace, nebo zásuvky.
Nejdřív se pověřená osoba #ceskedrahy cukala, ale nakonec nás odškodnila. Aneb nechci slevu zadarmo 😆 pic.twitter.com/Aa2EWgvofF
— Ondřej Matěj Hrubeš (@omh86cz) 1. června 2019
Od olomouckého nádraží k tramvajové vozovně jsme použili speciální posilovou tramvajovou linku 120, která jezdila v době konání dne otevřených dveří v trase Fibichova – Hlavní nádraží – Náměstí Hrdinů a dále pokračovaly spoje jako linka 3 přes Šantovku na konečnou Trnkova.
Jak poznamenal David, tričko mě ladí s tramvají a jejím evidenčním číslem 😆#olomouc @DPMO_official pic.twitter.com/bDUXoiy7kr
— Ondřej Matěj Hrubeš (@omh86cz) 1. června 2019
V areálu olomoucké vozovny byly vystaveny jednotlivé typy tramvají od historické po nejnovější. Návštěvníci mohly nahlédnout také do jednotlivých hal vozovny a do dílen. Na dvoře vozovny byl prezentován také elektrobus. Slunné počasí přilákalo do „malé“ vozovny velké množství rodin s dětmi i fanoušků dopravy. Byla to radost pohledět na krásně zorganizovaných den otevřených dveří, kde nechyběly soutěže a další doprovodný program pro děti. Jediná smutná skutečnost byla, že Olomouc slavila 120 let tramvají, ale nebyla možnost se projet žádným historickým vozidlem. Historická souprava 223+99 byla staticky vystavena na dvoře, historický vůz č. 16 je deponován v Brně a tím končí olomoucká sbírka historických tramvají.
Jedním z důvodů malé sbírky historických vozidel může být fakt, že město má už desítky let nedostatečné kapacity pro deponování tramvají a proto není prostor pro zakládání větší sbírky. Na druhou stranu jiná města řeší podobnou situaci při významných výročích např. zapůjčením muzejních vozidel z jiných měst.
V odpoledních hodinách jsme si projeli opět celou tramvajovou síť a vyzkoušeli jednotlivé typy tramvají v běžném provozu. Lze konstatovat velký výrobní pokrok mezi vozy Vario LFxx a EVO 1, ale také mezi prototypem EVO, který jezdil v Praze a mezi tím, který byl v minulém roce dodaný do Olomouce. Český výrobce se opravdu snažil odstranit řadu nedostatků a vůz působí daleko lépe a vhodněji řešen. O EVO 1 se dá říct, že je to ideální tramvaj pro malá města, která nemají finanční prostředky na nákup moderních tramvají. Tramvaj EVO 1 v Olomouci neurazí, hodí se do provozů typu Most, Liberec a samozřejmě do chudých regionů Ruské federace, kde může být určitou náhradou za tramvaje typu T. Není náhodou, že podobné tramvaje se v Rusku už několik let vyrábí.
Moderní tramvaj potřebuje hooodně tlačítek pro cestující 😄. Chybí ještě speciální tlačítko pro muže a pro ženy 😂#olomouc @DPMO_official pic.twitter.com/tkjqbt9IM1
— Ondřej Matěj Hrubeš (@omh86cz) 2. června 2019