Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v reálném provozu testuje další hybridní autobus. Tentokrát se jedná o sériové řešení s ukládáním elektrické energie do kondenzátorů namísto obvykle používaných baterií. Dvanáctimetrový nízkopodlažní autobus Solaris Urbino 12 Hybrid poskytla k dvouměsíčnímu ověřovacímu provozu společnost SOLARIS CZECH spol. s r. o. Autobus dostal evidenční číslo 4999 a cestující jej mohou do 22. září vyzkoušet na linkách č. 133, 165, 175, 207 a 213.
„Chci, aby DPP byl vlajkovou lodí mezi dopravními podniky v České republice a pokračoval v cestě stát se moderní společností 21. století, která pracuje s nejmodernějšími technologiemi dneška. Je důležité zkoušet a vyhodnocovat, jaké výsledky hybridní autobusy přinesou v pražských ulicích. Vedle toho takovéto systémy mají např. tyto výhody: zvýšení komfortu cestujících, snížení provozních nákladů, emisí a hlukové zátěže,“ říká Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
„V souladu s nedávno uzavřeným klimatickým závazkem hl. m. Prahy na snižování emisí pokračujeme v testování a přípravě projektů nízkoemisních a bezemisních autobusů, a to zejména s využitím elektrické trakce. Zavádění elektrobusů, bateriových trolejbusů, ale i dalších alternativních technologií je však poměrně časově náročné, a to hlavně s ohledem na nutnost budování nabíjecí či plnící infrastruktury a s tím související územní, stavební a majetkoprávní řízení,“ říká Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP a doplňuje: „Po otestování a vyhodnocení různých verzí hybridních autobusů ve skutečném provozu v Praze budeme příští rok rozhodovat o jejich možném trvalém nasazení na linky DPP. “
Hybridní autobusy v testované konfiguraci sice stále částečně využívají naftový pohon, nemají však žádné limity denního dojezdu a nepotřebují nabíjecí infrastrukturu. Hybridní řešení pohonu významně snižuje spotřebu nafty i produkované emise a zároveň omezuje hlučnost vozidla. Hybridní autobusy tak mohou být logickým mezičlánkem mezi klasickými autobusy s naftovými motory a připravovanými projekty zcela bezemisních vozidel.
Autobus, který bude DPP testovat, používá technologii takzvaného sériového hybridu. Vznětový motor pohání generátor, který zároveň slouží k jeho startování. Kola roztáčí elektromotor napájený právě z generátoru či z trakčních kondenzátorů umístěných na střeše. To znamená, že mezi vznětovým motorem a koly není žádná mechanická vazba. Kondenzátory se dobíjejí při brzdění vozidla nebo spalovacím motorem. Použití kondenzátorů k ukládání energie dovoluje výrobci deklarovat životnost celého hybridního hnacího řetězce na 12 let.
Autobus Solaris Urbino 12 Hybrid je dlouhý 12 metrů a má celkovou kapacitu 102 cestujících: 24 sedících a 78 stojících. Technické parametry, uspořádání interiéru i vnější olakování vozidla, odpovídají požadavkům dopravního podniku v belgickém Bruselu, kde byl tento autobus nedávno úspěšně otestován v běžném provozu, obdobně jako v Praze letos na jaře zkoušený kloubový hybrid Volvo.
DPP bude testovaný autobus nasazovat z garáže Hostivař na vybrané spoje zejména následujících linek:
- 133 (Florenc – Sídliště Malešice)
- 165 (Sídliště Zbraslav – Háje)
- 175 (Florenc – Háje)
- 207 (Staroměstská – Ohrada)
- 213 (Želivského – Nádraží Uhříněves)
Jízdní řády pro jednotlivé dny zájemci naleznou na webových stránkách DPP na www.dpp.cz.
Technický popis vozidla:
- Výrobce: Solaris Bus & Coach S.A., ul. Obornicka 46, Bolechowo-Osiedle, 62-005 Owińska, Polsko
- Obchodní označení: Solaris Urbino 12 Hybrid
- Palivo: motorová nafta
- Vznětový motor: Cummins ISB4.5E6C21H EURO VI c o objemu: 4500 cm³
- Maximální výkon: 151 kW/2300 ot./min.
- Výkon generátoru: 145 kW
- Výkon elektromotoru: 120 kW (krátkodobě až 170 kW)
- Celková délka: 12 m
- Šířka: 2,55 m
- Výška: 3,1 m
- Rozvor náprav: 5,9 m
- Provozní hmotnost: 11 665 kg
- Největší povolená hmotnost: 19 000 kg
- Nejvyšší rychlost: 75 km/h
Zdroj: TZ DPP, foto Petr Hejna