Dopravní podnik nemá řidiče. Od listopadu dojde k omezení pražské MHD

Pražský dopravní podnik přiznal nedostatek řidičů autobusů. Od listopadu dojde k omezení provozu městské dopravy. Další omezení se chystá od ledna. Lidé budou na zastávkách čekat déle.

„Nebudeme řidiče přetěžovat neúměrnými přesčasy, ale mírně prodloužíme jízdní řády tam, kde jsou spoje velmi málo obsazené,“ sdělil náměstek primátora a radní pro dopravu Adam Scheinherr. Jedná se například o linku 200, na které pojede například v ranní špičce o třetinu méně spojů. Přitom linka 200 slouží jako hlavní linka pro dopravu cestujících z bohnického sídliště k metru C Kobylisy. Jedinou další alternativou je použití vlastního automobilu, jelikož Bohnice už desítky let čekají na zavedení kolejové dopravy.

Další omezení se týká linky 131, která jezdí z Hradčanské přes Hanspaulku na Bořislavku. Dopoledne bude její interval prodloužen na 12 minut, o víkendu pojede nově po 15 minutách. Velkých škrtů se dočká svazek linek 181, 182 a 183. Ty zajišťují spojení ve východní části Prahy v ose sever-jih. Linka 182 bude téměř zrušena (zůstane pár ranních spojů, aby nemusela být oficiálně zrušena), linka 183 bude jezdit dopoledne v intervalu 30 minut. Ani tady neexistuje jiná alternativa, jelikož v této trase nejezdí tramvaje, metro, ani vlak. Jedinou možností je opět použití automobilu.

Lidé z Dejvic, Ořechovky, Hanspaulky a Baby ztratí přímé spojení k Ústřední vojenské nemocnici ve Střešovicích. Linka 216 bude nejen zkrácena, ale zároveň přestane jezdit večer a o víkendech.

Kompletní přehled chystaného omezení MHD najdete na konci článku.

Leden, únor = letní prodloužené intervaly

Dalšího omezení se dočkají Pražané od ledna, jak už jste se dočetli 9. října na webu MHD86.cz. Na leden a únor 2020 se připravují „letní“ jízdní řády. To znamená celodenní prodloužení intervalů. K omezení má dojít pouze u autobusových linek, tramvaj a metro mají jezdit podle běžných jízdních řádů.

Přitom zrovna v autobusovém dopravě roste počet cestujících. Důvodem je závádění modrých zón v jednotlivých městských částech, absence záchytných parkovišť P+R a stavební úpravy na páteřních komunikacích, které uměle snižují jejich kapacitu. Doba, kdy lidé v Praze jezdili k metru autem místo autobusem je pryč.

Aby se podařilo zakrýt skutečné problémy s omezováním MHD, byla na tiskové konferenci vypuštěna informace, že by pomohlo, kdyby autobus mohli řídit lidé od 19 let. Toto téma zafungovalo ve všech médiích a přebilo podstatné problémy.

O problémech v dopravním podniku si povídáme také v Dopravním podcastu:

Omezení MHD od listopadu

102: není v provozu v úseku Sídliště Bohnice – Staré Bohnice (souvislost s aktuální výlukou, zastávka v docházkové vzdálenosti na Sídliště Bohnice, případně možnost využití linky 236)

109: prodloužení intervalu ve večerním provozu z 20 na 30 minut a drobné úpravy poloh spojů ve špičkách

123: v pracovní dny dopoledne není v provozu v úseku Kavalírka – Anděl – Na Knížecí

131: v pracovní dny dopoledne prodloužení intervalu z 10 na 12 minut

151: v pracovní dny dopoledne prodloužení intervalu z 20 na 30 minut

157: během pracovního dne ve špičkách zrušeny tři spoje jedoucí vždy v odvratném směru proti aktuální maximální špičkové poptávce

165: v úseku Modřany – Komořany – Zbraslav omezení 50 % spojů v období pracovního dne

168: v pracovní dny ráno a odpoledne nejsou v provozu vložené spoje v úseku Nové Butovice – Nemocnice Na Homolce

170: v ranním období pracovního dne v úseku Braník – Barrandov každý druhý spoj (souvislost s dočasným zásadním omezením průjezdu při opravě komunikace K Barrandovu, současně reálný pokles poptávky cestujících)

175: v pracovní dny dopoledne prodloužení intervalu z 20 na 30 minut

176: v pracovní dny dopoledne prodloužení intervalu z 10 na 12 minut

181: v pracovní dny nasazeny kloubové vozy jako kompenzace za dočasně zrušenou linku 182

182: na lince budou dočasně v provozu jen vybrané spoje v ranní špičce (do 1. prosince)

183: v pracovní dny dopoledne prodloužení intervalu z 20 na 30 minut

185: v pracovní dny v úseku Palmovka – Letňany snížení počtu spojů na začátku a konci špičkových období

193: v pracovní dny dopoledne prodloužení intervalu z 10 na 12 minut

200: v pracovní dny v části ranní špičky prodloužen interval ze 2 minut na 3 minuty, v odpolední špičce ze 3 minut na 3,75 minuty

216: zkrácena do trasy Sídliště Baba – Vozovna Střešovice, rozsah provozu upraven pouze na pracovní dny cca od 6 do 19 hodin

241: není v provozu část vložených spojů v ranní špičce pracovního dne v úseku Sídliště Zbraslav – Smíchovské nádraží

Přihlášení ke zpravodaji MHD86.cz (četnost max. 2x měsíčně)

Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.