Praha testuje vlastní přístřešek na Palackého náměstí

Do jara příštího roku bude na Palackého náměstí umístěn testovací prototyp zastávkového přístřešku MHD se zábradlím. Návrh vzešel ze soutěže, kterou uspořádal Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR Praha) v loňském roce.

Testovací období má zjistit funkčnost a design nové zastávky, jejíž cena v sériové výrobě nepřesáhne 200 000 Kč. Příští rok pak bude vypsáno veřejné výběrové řízení na nového dodavatele a správce tohoto městského mobiliáře. Díky tomu bude mít město plnou kontrolu nad reklamou a nad příjmy z ní plynoucí.

V současné chvíli je v Praze nedostatek zastávkových přístřešků. Nejen, že je zastávek málo, ale téměř polovina z nich je zastaralá a neumožňuje tak využívat nové technologie. Tyto přístřešky nejsou ve vlastnictví Prahy, a proto má hlavní město velmi omezenou možnost ovlivnit jejich vzhled a postrádá tak kontrolu nad reklamou a příjmy, které z ní plynou. V létě roku 2021 vyprší smlouva se současným správcem mobiliáře a ve veřejném výběrovém řízení bude vybrán jak nový dodavatel zastávkových přístřešků, tak i jejich správce. Ten bude pro hlavní město o vítězný typ pečovat.

Foto: IPR Praha

„Městský mobiliář je často přehlíženou, ale velice důležitou složkou města, na kterou nesmíme zapomínat. Kromě toho, že poskytuje pohodlí svým uživatelům, by měl být reprezentativní a snadno udržovatelný. Všechny tyto atributy nový zastávkový přístřešek splňuje, a proto mě těší, že se v Praze začne postupně rozšiřovat,“ říká Zdeněk Hřib, primátor hl. m. Prahy.

Zastávka veřejné dopravy je důležitým prvkem ve veřejném prostoru, který neodmyslitelně patří k MHD. Ať už se jedná o dopravní stavbu nebo zastávku, vždy musíme myslet na to, aby výsledek vypadal pěkně a zapadal do svého okolí,“ vysvětluje Adam Scheinherr, radní pro oblast dopravy.

Inciativa sjednotit městský mobiliář a vytvořit vlastní design, který vychází z prostředí Prahy, vznikla již v roce 2017. Tehdy se začalo s hledáním designu městské lavičky, odpadkového koše a stojanu na kola. Vítězný návrh pak prošel testovacím obdobím a dnes se Pražané s novým mobiliářem setkají například ve Stromovce, na Petříně nebo na Strossmayerově náměstí. Odpadkový koš dokonce letos získal prestižní ocenění Red Dot Design Award.

Jednotný vzhled mobiliáře přispěje ke snížení počtu typů „městského nábytku“, podpoří jednotný design těchto prvků a nastaví tak standard, který by minimálně měl mobiliář splňovat.

„Ucelený design městského mobiliáře pomůže výrazně zvýšit kvalitu veřejných prostranství v Praze. Těší mě, Praha má svůj vlastní design, se kterým se může prezentovat,“ říká Petr Hlaváček, radní pro oblast územního rozvoje.

Testovací prototyp bude na Palackého náměstí umístěn celkem 6 měsíců. V průběhu jara 2020 bude testovací období vyhodnoceno a na jeho základě bude přístřešek se zábradlím případně upraven. Poté bude následovat výroba pilotní série, která by se měla objevit již na různých místech v Praze.

„Po více než dvaceti letech získá Praha zastávky do svého majetku a bude tak nad nimi mít kontrolu nejenom z pohledu jejich rozmístění, funkčnosti, ale také nad reklamou. Tento dohled Praze dodnes chyběl,“ uzavírá Ondřej Boháč, ředitel IPR Praha.

TZ IPR Praha

  • Vítězné náměstí bude sloužit jako opravdové náměstí. Nové řešení odklání dopravu mimo jeho střed
    Pražští zastupitelé a zastupitelky na svém čtvrtečním zasedání schválili změnu územního plánu, která je dalším krokem ke kultivaci symbolu Dejvic. Nové řešení vybrané v urbanistické soutěži Institutu plánování a rozvoje (IPR) odklání veškerou dopravu ze středu náměstí, který se v budoucnu promění v místo pro setkávání. Středu náměstí by měl dominovat i ústřední monument. Vítězné … Pokračovat ve čtení
  • Aktuální přehled dopadů extrémního počasí na provoz Českých drah
    stav k 16. 9., 16:30 hod Během dne se podařilo obnovit provoz vlaků nebo zavést náhradní autobusovou dopravu na několika úsecích, kde byl o uplynulém víkendu provoz zastaven. V ostatních částech republiky, které nejsou bezprostředně postiženy povodněmi, jezdí vlaky obvykle v běžném rozsahu. Tarifní opatření týkající se především mezistátních jízdenek, a které  umožňuje vrátit nebo využít cestovní doklady … Pokračovat ve čtení
  • Permanentní BUS pruhy zafungovaly tam, kde to bylo potřeba
    Díky BUS pruhům se podařilo odsunout kolony aut v ranních špičkách především z rezidenčních čtvrtí Dejvic a Bubenče směrem k Vltavě. To byl jeden z hlavních cílů tohoto opatření, jelikož centrum Dejvic a Bubenče se s hustotou dopravy a ranními kolonami potýká již léta. „Stojící kolony aut z Jugoslávských partyzánů se podařilo v ranní špičce přesunut k Vltavě. V Dejvicích … Pokračovat ve čtení
  • DPP zahajuje výstavbu výtahu ve stanici metra Radlická
    Radlická bude další, v pořadí již 48. bezbariérovou stanicí pražského metra. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zde od soboty 21. září 2024 začne s výstavbou výtahu, díky kterému budou mít cestující nově bezbariérový přístup z vestibulu na nástupiště a naopak. Stavební práce potrvají devět měsíců a vyžádají si uzavření druhé koleje. Vlaky ve směru … Pokračovat ve čtení
  • České dráhy upraví ve více než 200 vozech okna pro snazší průchod mobilního signálu
    České dráhy pokračují v opatřeních na zlepšení dostupnosti mobilního signálu ve svých vlacích. Po nedávno vypsané zakázce na vybavení vybraných jednotek technologií 5G opakovačů mobilního signálu nyní vypsaly další veřejnou zakázku na dodavatele, který zajistí laserovou úpravu oken ve více než 200 jednotlivých drážních vozech, která usnadní průnik signálu dovnitř vlaku při zachování tepelných a těsnicích … Pokračovat ve čtení