Praha testuje vlastní přístřešek na Palackého náměstí

Do jara příštího roku bude na Palackého náměstí umístěn testovací prototyp zastávkového přístřešku MHD se zábradlím. Návrh vzešel ze soutěže, kterou uspořádal Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR Praha) v loňském roce.

Testovací období má zjistit funkčnost a design nové zastávky, jejíž cena v sériové výrobě nepřesáhne 200 000 Kč. Příští rok pak bude vypsáno veřejné výběrové řízení na nového dodavatele a správce tohoto městského mobiliáře. Díky tomu bude mít město plnou kontrolu nad reklamou a nad příjmy z ní plynoucí.

V současné chvíli je v Praze nedostatek zastávkových přístřešků. Nejen, že je zastávek málo, ale téměř polovina z nich je zastaralá a neumožňuje tak využívat nové technologie. Tyto přístřešky nejsou ve vlastnictví Prahy, a proto má hlavní město velmi omezenou možnost ovlivnit jejich vzhled a postrádá tak kontrolu nad reklamou a příjmy, které z ní plynou. V létě roku 2021 vyprší smlouva se současným správcem mobiliáře a ve veřejném výběrovém řízení bude vybrán jak nový dodavatel zastávkových přístřešků, tak i jejich správce. Ten bude pro hlavní město o vítězný typ pečovat.

Foto: IPR Praha

„Městský mobiliář je často přehlíženou, ale velice důležitou složkou města, na kterou nesmíme zapomínat. Kromě toho, že poskytuje pohodlí svým uživatelům, by měl být reprezentativní a snadno udržovatelný. Všechny tyto atributy nový zastávkový přístřešek splňuje, a proto mě těší, že se v Praze začne postupně rozšiřovat,“ říká Zdeněk Hřib, primátor hl. m. Prahy.

Zastávka veřejné dopravy je důležitým prvkem ve veřejném prostoru, který neodmyslitelně patří k MHD. Ať už se jedná o dopravní stavbu nebo zastávku, vždy musíme myslet na to, aby výsledek vypadal pěkně a zapadal do svého okolí,“ vysvětluje Adam Scheinherr, radní pro oblast dopravy.

Inciativa sjednotit městský mobiliář a vytvořit vlastní design, který vychází z prostředí Prahy, vznikla již v roce 2017. Tehdy se začalo s hledáním designu městské lavičky, odpadkového koše a stojanu na kola. Vítězný návrh pak prošel testovacím obdobím a dnes se Pražané s novým mobiliářem setkají například ve Stromovce, na Petříně nebo na Strossmayerově náměstí. Odpadkový koš dokonce letos získal prestižní ocenění Red Dot Design Award.

Jednotný vzhled mobiliáře přispěje ke snížení počtu typů „městského nábytku“, podpoří jednotný design těchto prvků a nastaví tak standard, který by minimálně měl mobiliář splňovat.

„Ucelený design městského mobiliáře pomůže výrazně zvýšit kvalitu veřejných prostranství v Praze. Těší mě, Praha má svůj vlastní design, se kterým se může prezentovat,“ říká Petr Hlaváček, radní pro oblast územního rozvoje.

Testovací prototyp bude na Palackého náměstí umístěn celkem 6 měsíců. V průběhu jara 2020 bude testovací období vyhodnoceno a na jeho základě bude přístřešek se zábradlím případně upraven. Poté bude následovat výroba pilotní série, která by se měla objevit již na různých místech v Praze.

„Po více než dvaceti letech získá Praha zastávky do svého majetku a bude tak nad nimi mít kontrolu nejenom z pohledu jejich rozmístění, funkčnosti, ale také nad reklamou. Tento dohled Praze dodnes chyběl,“ uzavírá Ondřej Boháč, ředitel IPR Praha.

TZ IPR Praha

  • Euro: Ztrátová linka 42
    Cena jízdenky v historické tramvaji je 200 korun, přesto Praha na provozu linky prodělává miliony. Vedení hlavního města Prahy se letos rozhodlo po 30 letech změnit koncept historických tramvajových linek. Ty původní zrušilo a zavedlo novou linku s číslem 42. S jízdným z Václavského náměstí na Pražský hrad za 200 korun. Přestože je tato linka … Pokračovat ve čtení
  • S jízdním řádem 2022 nasadí České dráhy nové vozy
    České dráhy nasadí v jízdním řádu 2022 na vlaky Západní expres a Krušnohor nejmodernější soupravy InterJet, na regionální spoje z Ostravy do Frenštátu pod Radhoštěm vyjedou patrové soupravy push-pull, dvě desítky zbrusu nových bezbariérových RegioPanterů obslouží regionální linky v Plzeňském, Středočeském a Jihočeském kraji a klimatizované vozy EC / IC nahradí v rychlících „koženky“. Více vlaků nabídne bezbariérové cestování, Wi-Fi, … Pokračovat ve čtení
  • Na pražském hlavním nádraží se otevírá prodloužený podchod na Žižkov
    Správa železnic dnes otevřela, zatím v provizorním režimu, prodloužený severní podchod na největším českém osobním nádraží, díky kterému se zkrátí cesta z centra města do přilehlých městských částí. Stavební práce trvaly přibližně 16 měsíců a za 219,55 milionu korun je realizovalo sdružení firem MTS+HT CZ – Podchody hl. n., jehož společníky jsou Metrostav a HOCHTIEF … Pokračovat ve čtení
  • Autobusový den PID v Letňanech a na Klíčově 25. září 2021
    V sobotu 25. září 2021 se po dvou a půl letech uskuteční v autobusovém terminálu u stanice metra Letňany v pořadí již čtvrtý ročník úspěšného Autobusového dne PID, který bude podobně jako v předchozích letech velkou přehlídkou historických i moderních autobusů. Návštěvníci si budou moci opět prohlédnout výstavu autobusů Pražské integrované dopravy jednotlivých dopravců. Chybět nebudou ani nostalgické jízdy historickými či … Pokračovat ve čtení
  • Nový přestupní uzel Nádraží Zahradní Město otevřen
    Od pátku 24. září 2021 je otevřeno nové vlakové nádraží Praha-Zahradní Město na trati Praha – Benešov u Prahy, které umožní pohodlný bezbariérový přestup na tramvajové a autobusové linky MHD a zkrátí cestování z jihovýchodní části Středočeského kraje i v rámci Prahy. Na novém nádraží budou zatím zastavovat osobní vlaky linky S9 a spěšné vlaky linky R49, od … Pokračovat ve čtení