Praha testuje vlastní přístřešek na Palackého náměstí

Do jara příštího roku bude na Palackého náměstí umístěn testovací prototyp zastávkového přístřešku MHD se zábradlím. Návrh vzešel ze soutěže, kterou uspořádal Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR Praha) v loňském roce.

Testovací období má zjistit funkčnost a design nové zastávky, jejíž cena v sériové výrobě nepřesáhne 200 000 Kč. Příští rok pak bude vypsáno veřejné výběrové řízení na nového dodavatele a správce tohoto městského mobiliáře. Díky tomu bude mít město plnou kontrolu nad reklamou a nad příjmy z ní plynoucí.

V současné chvíli je v Praze nedostatek zastávkových přístřešků. Nejen, že je zastávek málo, ale téměř polovina z nich je zastaralá a neumožňuje tak využívat nové technologie. Tyto přístřešky nejsou ve vlastnictví Prahy, a proto má hlavní město velmi omezenou možnost ovlivnit jejich vzhled a postrádá tak kontrolu nad reklamou a příjmy, které z ní plynou. V létě roku 2021 vyprší smlouva se současným správcem mobiliáře a ve veřejném výběrovém řízení bude vybrán jak nový dodavatel zastávkových přístřešků, tak i jejich správce. Ten bude pro hlavní město o vítězný typ pečovat.

Foto: IPR Praha

„Městský mobiliář je často přehlíženou, ale velice důležitou složkou města, na kterou nesmíme zapomínat. Kromě toho, že poskytuje pohodlí svým uživatelům, by měl být reprezentativní a snadno udržovatelný. Všechny tyto atributy nový zastávkový přístřešek splňuje, a proto mě těší, že se v Praze začne postupně rozšiřovat,“ říká Zdeněk Hřib, primátor hl. m. Prahy.

Zastávka veřejné dopravy je důležitým prvkem ve veřejném prostoru, který neodmyslitelně patří k MHD. Ať už se jedná o dopravní stavbu nebo zastávku, vždy musíme myslet na to, aby výsledek vypadal pěkně a zapadal do svého okolí,“ vysvětluje Adam Scheinherr, radní pro oblast dopravy.

Inciativa sjednotit městský mobiliář a vytvořit vlastní design, který vychází z prostředí Prahy, vznikla již v roce 2017. Tehdy se začalo s hledáním designu městské lavičky, odpadkového koše a stojanu na kola. Vítězný návrh pak prošel testovacím obdobím a dnes se Pražané s novým mobiliářem setkají například ve Stromovce, na Petříně nebo na Strossmayerově náměstí. Odpadkový koš dokonce letos získal prestižní ocenění Red Dot Design Award.

Jednotný vzhled mobiliáře přispěje ke snížení počtu typů „městského nábytku“, podpoří jednotný design těchto prvků a nastaví tak standard, který by minimálně měl mobiliář splňovat.

„Ucelený design městského mobiliáře pomůže výrazně zvýšit kvalitu veřejných prostranství v Praze. Těší mě, Praha má svůj vlastní design, se kterým se může prezentovat,“ říká Petr Hlaváček, radní pro oblast územního rozvoje.

Testovací prototyp bude na Palackého náměstí umístěn celkem 6 měsíců. V průběhu jara 2020 bude testovací období vyhodnoceno a na jeho základě bude přístřešek se zábradlím případně upraven. Poté bude následovat výroba pilotní série, která by se měla objevit již na různých místech v Praze.

„Po více než dvaceti letech získá Praha zastávky do svého majetku a bude tak nad nimi mít kontrolu nejenom z pohledu jejich rozmístění, funkčnosti, ale také nad reklamou. Tento dohled Praze dodnes chyběl,“ uzavírá Ondřej Boháč, ředitel IPR Praha.

TZ IPR Praha

  • Dvacet nových lokomotiv Vectron s funkcí XLoad pomůže zefektivnit obsluhu alpského regionu
    Švýcarská společnost SBB Cargo International AG ve spolupráci se Südleasing GmbH pořizuje dalších 20 vícesystémových lokomotiv Siemens Vectron s funkcí XLoad. Nákladní dopravce SBB Cargo International si bude lokomotivy pronajímat od společnosti SüdLeasing na základě dlouhodobé smlouvy s flexibilní dobou trvání. Smlouva rovněž zahrnuje údržbu lokomotiv firmou Siemens Mobility po dobu 15 let. Funkce XLoad … Pokračovat ve čtení
  • Nad aplikací Pozor tramvaj! se zavřela voda
    Snaha ochránit nepozorné chodce vyústila v testování aplikace, která má upozornit na blížící se tramvaj. Původně se zapojilo pouze pár vozů a občas je vidět i souprava s nálepkou na dveřích. Po velkém humbuku v roce 2021, kdy se o ní mluvilo, se ale z povědomí veřejnosti vytratila. Aplikace, kterou Dopravní podnik hl. m. Prahy testoval od února do … Pokračovat ve čtení
  • Festivalové jízdenky mají v Ostravě úspěch
    Více než 4,7 tisíce prodaných festivalových jízdenek v celkové hodnotě přes milion korun. Dopravní podnik Ostrava (DPO) i letos v době konání letních festivalů nabídl zákazníkům speciální zvýhodněné sedmidenní jízdné v ceně 250 korun. Jízdenka cestujícím umožnila cestování ve všech spojích DPO. Na festival Colours of Ostravase prodalo přes 2 700 festivalových jízdenek v celkové hodnotě více než 675 … Pokračovat ve čtení
  • Speciální linka H1 pro hendikepované vyjede 26. července 2024 naposledy
    Z důvodu minimální a stále klesající poptávky cestujících skončí k 26. červenci 2024 po více než 30 letech provoz speciální autobusové linky H1 v aktuální trase Náměstí Republiky – Chodov. Náhradou bude možné využít bezbariérové spoje Pražské integrované dopravy, které jsou dnes už čím dál větší samozřejmostí při cestování nejen po Praze. Držitelé průkazů ZTP … Pokračovat ve čtení
  • Mobilní tabla: Po upadlém kole část flotily tramvají KT8N odstavena z provozu
    Kvůli nehodě, při níž za jízdy upadlo kolo tramvaji KT8N, nyní jsou některé vozy tohoto typu odstaveny z provozu, jak informuje server mobilnitabla.cz. Podle webu sledující pražské tramvaje se má jednat o preventivní opatření, aby se předešlo dalších nehodám. Na "hloubětínských" linkách je suplují např. vozy T3R.PLF zapůjčené z vozovny Strašnice. Úplně je nahradit je ale … Pokračovat ve čtení