27. srpna 2019 dorazil do vozovny Alpenstraße v rakouském Salzburgu první trolejbus Hess z celkem 15 objednaných vozů. Ty jsou součástí tendru na až 50 vozů, ve kterém v loňském roce zvítězil Hess společně s polským Solarisem. Na naše poměry zvláštní výsledek vznikl díky požadavku DP, aby si mohl v průběhu dodávek vybírat mezi 2 uchazeči, kteří splnili zadávací podmínky.
V první části na 15 vozů, z toho 11 parciálních, porazil Hess Solaris díky nabízeným kratším dodacím lhůtám. Salzburg totiž potřeboval rychle navýšit počet trolejbusů, což Solaris nebyl schopen zajistit. Stav byl tak vážný, že občas musely v provozu vypomáhat i historické trolejbusy. Dodávky nových vozů umožnily nejen potřebné zvýšení provozní zálohy, ale i prodloužení linky č. 5 ze současné konečné Birkensiedlung na novou konečnou Grödig za pomoci baterií. Prodloužení je v provozu od 9. 9. 2019, kdy zde byl poprvé nasazen nový Hess. Zatím pouze v intervalu 90 minut, ale s dodávkami dalších vozů se bude interval zkracovat.
Do Salzburgu jsou dodávány vozy pod označením Hess SwissTrolley lighTram® 19 DC, které jsou dlouhé 18,75m a pojmou 155 pasažérů, z toho 38 sedících. Trolejbusy obdrží evidenční čísla 401-415. Do konce letošního roku má být dodáno 11 kusů, zbylé 4 přijdou na jaře 2020. Jedná se o první plnohodnotné parciální trolejbusy ve městě, avšak mnoho trolejbusů je vybaveno nouzovým pojezdem, ať už diesel agregátem nebo bateriemi.
Po této obnově vozového parku Salzburg definitivně opustí poslední vozy Gräf&Stift. V provozu zbývá posledních 10 zástupců typu NGT204 M16 z let 1994-1997, které se v posledních letech dařilo úspěšně prodávat na Ukrajinu do města Ivano-Frankivsk. Vyřazovat se ale začaly i belgické trolejbusy Van Hool dodávané v letech 2000-2003. Zatím byl vyřazen pouze vůz č. 272, avšak můžou následovat i další, které jsou ve špatném technickém stavu.
Text: Dominik Konečný
Foto: Jan Roider
Vyšlo v časopise Městská doprava 4/2019, který si můžete předplatit
- Vítězné náměstí bude sloužit jako opravdové náměstí. Nové řešení odklání dopravu mimo jeho středPražští zastupitelé a zastupitelky na svém čtvrtečním zasedání schválili změnu územního plánu, která je dalším krokem ke kultivaci symbolu Dejvic. Nové řešení vybrané v urbanistické soutěži Institutu plánování a … Pokračovat ve čtení
- Aktuální přehled dopadů extrémního počasí na provoz Českých drahstav k 16. 9., 16:30 hod Během dne se podařilo obnovit provoz vlaků nebo zavést náhradní autobusovou dopravu na několika úsecích, kde byl o uplynulém víkendu provoz zastaven. V ostatních částech … Pokračovat ve čtení
- Permanentní BUS pruhy zafungovaly tam, kde to bylo potřebaDíky BUS pruhům se podařilo odsunout kolony aut v ranních špičkách především z rezidenčních čtvrtí Dejvic a Bubenče směrem k Vltavě. To byl jeden z hlavních cílů tohoto opatření, jelikož centrum Dejvic a … Pokračovat ve čtení
- DPP zahajuje výstavbu výtahu ve stanici metra RadlickáRadlická bude další, v pořadí již 48. bezbariérovou stanicí pražského metra. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zde od soboty 21. září 2024 začne s výstavbou výtahu, díky kterému … Pokračovat ve čtení
- České dráhy upraví ve více než 200 vozech okna pro snazší průchod mobilního signáluČeské dráhy pokračují v opatřeních na zlepšení dostupnosti mobilního signálu ve svých vlacích. Po nedávno vypsané zakázce na vybavení vybraných jednotek technologií 5G opakovačů mobilního signálu nyní vypsaly další veřejnou … Pokračovat ve čtení