Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vypsal v roce 2019 zakázku na 20 velkokapacitních autobusů. Ty měly být primárně určeny na linku 119, která jezdí v Praze 6 z Veleslavína na ruzyňské letiště. Jenže žádný výrobce neměl o zakázku v nastavených parametrech zájem.
„Pro úspěch ve veřejné zakázce na nákup 20 velkokapacitních autobusů jsme udělali maximum – před vypsáním jsme zrealizovali 2 kola předběžných tržních konzultací (PTK), oslovili jsme všechny stávající i potenciální výrobce velkokapacitních autobusů v Evropě, prodloužili jsme PTK na základě předběžného zájmu výrobců a podle jejich vyjádření jsme připravili dokumentaci pro vypsání samotného tendru, vše v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek,“ sdělil dopravnímu magazínu MHD86.cz Daniel Šabík z dopravního podniku.
Dopravce oproti první veřejné zakázce na velkokapacitní autobusy změnil své požadavky. Místo pronájmu s plným servisem ze strany výrobce chtěl nyní autobusy koupit. Proč se přesto žádný výrobce nepřihlásil? Jednou z možností mohl být požadavek výrobců na zkrácení záruční doby. „Pro DPP by to znamenalo výrazné zhoršení podmínek a zvýšení nákladů do budoucna. V tendrech na standardní, kloubové nebo midi autobusy, které jsme doposud realizovali, žádný z výrobců neměl výhrady k námi požadované záruční době,“ dodává Šabík.
Dalším z důvodů může být podle Šabíka malá velikost zakázky, či odklon výrobců k bateriovým trolejbusům. Přesto existuje v Evropě řada měst, kam byly v posledních době tříčlánkové autobusy dodávány. Patří mezi ně například španělská Barcelona, švédské Mälmo, norský Bergen a Trondheim, či Lucemburk.
Mrzí nás to, zní z DPP
„Nás samotné to mrzí, nicméně opakování stejné veřejné zakázky v současnosti neplánujeme. O to více se soustředíme na urychlení prací na elektrifikaci linky 119, kde na přelomu letošního a příštího roku očekáváme získání pravomocného územního rozhodnutí a stavebního povolení. Na základě již realizovaného prvního kola předběžných tržních konzultací registrujeme násobně větší zájem u výrobců tříčlánkových bateriových trolejbusů než u výrobců velkokapacitních autobusů. V současné době připravujeme další kolo předběžných tržních konzultací a v průběhu prvního pololetí 2020 samotnou veřejnou zakázku na nákup velkokapacitních trolejbusů vypíšeme,“ říká Daniel Šabík (DPP).
O zrušení zakázky na velkokapacitní autobusy rozhodlo představenstvo dopravního podniku na lednovém zasedání. Jak bude řešena doprava na letiště v letošní sezóně není jasné. Loňské zdvojené spoje linky 119 se ukázaly jako neefektivní, jelikož druhý autobus odjíždět často téměř prázdný. Zároveň dopravní podnik je svázán nedostatkem řidičů autobusů. Velkokapacitní autobusy by se přitom hodily nejen na letištní linku 119, ale také na další linky s krátkými intervaly. Například linky číslo 107, 112 a 136.
„Dopravu na letiště v letošní hlavní sezóně budeme řešit společně s ROPIDem na základě vyhodnocení loňských letních prázdnin i sčítání počtu cestujících na lince 119,“ uzavírá Daniel Šabík z DPP.
O zrušené zakázce na velkokapacitní autobusy byl také 45. díl Dopravního podcastu.
Seznam kroků, které DPP realizoval v rámci testování a nákupu velkokapacitních autobusů (zdroj DPP):
- prověření a projednání legislativních podmínek pro zkušební i trvalý provoz autobusů, které překračují délkové a hmotnostní limity pro provoz na pozemních komunikacích (2015)
- krátkodobý zkušební provoz autobusu Mercedes-Benz CapaCity L (únor 2016)
- dlouhodobý zkušební provoz autobusu Van Hool AGG 300 (od 15. 11. 2016)
- dlouhodobý zkušební provoz autobusu Mercedes-Benz CapaCity L (od 18. 8. 2017)
- vypsání veřejné zakázky na dlouhodobý pronájem minimálně 18 velkokapacitních autobusů včetně servisu (září 2018). VZ zrušena v březnu 2019 z důvodu neobdržení žádné nabídky.
- předběžná tržní konzultace s výrobci za účelem nákupu 20 vozidel a úpravy a rozšíření zadávací dokumentace pro zvýšení pravděpodobnosti obdržení relevantní nabídky
- veřejná zakázka na nákup 20 vozidel (hybridní nebo naftový pohon)
- postupné úpravy v garážích Řepy pro deponaci a servis velkokapacitních vozidel
- Český železniční průmysl v roce 2025: Miliardové kontrakty a úspěch v Polsku i KorejiRok 2025 přinesl českým výrobcům v oblasti kolejové dopravy nové zakázky v řádech miliard korun. Firmy těžily z účasti na zahraničních veletrzích a podpory ekonomické diplomacie. Výrazně se … Pokračovat ve čtení
- Výzva! Nominujte Vánoční tramvaje a trolejbusy 2025 do oblíbené anketyA je tady další ročník ankety o "Nejhezčí vánoční tramvaj a trolejbus". Stejně jako v minulých letech, nejprve přichází nominační část. Vyzýváme všechny čtenáře, aby posílali tipy na … Pokračovat ve čtení
- Plzeň: Nová propojka U Panasoniku je hotová. Vzniklo obratiště Malvíny pro novou trolejbusovou linku 22Plzeňská dopravní síť se na Borských polích rozrostla o novou infrastrukturu. Město 4. prosince převzalo nově vybudovanou komunikaci v ulici U Panasoniku, která propojuje ulice Folmavská a Ke … Pokračovat ve čtení
- Škoda Group představila nový elektrický vlak pro EstonskoEstonský dopravce AS Eesti Liinirongid (Elron) a Škoda Group představili zcela nový elektrický vlak pro Estonsko. V okolí hlavního města Tallinn bude jezdit celkem šestnáct těchto moderních jednotek. První … Pokračovat ve čtení
- V rámci rekonstrukce stanice metra Flora začíná hloubení šachty pro budoucí výtahyDva měsíce po zahájení prací na kompletní rekonstrukci stanice metra Flora a jejím bezbariérovém zpřístupnění vstupuje tato investiční akce do další klíčové fáze. Při příležitosti zahájení prací prováděných … Pokračovat ve čtení


