O retro tramvaje T2 byl o víkendu obrovský zájem, přijeli nadšenci MHD i ze zahraničí

O víkendu 7. a 8. března vyjely po 56 letech na pravidelnou linku v Praze tramvaje T2. Novodobou premiéru měly na lince 2 spojující Petřiny a Braník. V dalších týdnech se objeví vozy na retrolince 23.

Vozy s čísly 6003 a 6004 se staly terčem fotografů po oba víkendové dny. Podél trati linky 2 stáli připraveni nadšenci městské dopravy s fotoaparáty v ruce. Kvůli tramvajím T2 přijelo do Prahy velké množství tramvajových fanoušků nejen z celého Česka, ale také například z Německa.

Zároveň tramvaje vyvolaly obrovský zájem u veřejnosti. Často rodiče s dětmi vyrazili na procházku Prahou, do které zakomponovali svezení novými retro tramvajemi.

Velkou trpělivost a poděkování si zaslouží řidiči, kteří s tramvajemi T2 o víkendu jezdily. Trpělivě pózovali fotografům a zodpovídali na konečných zvídavé dotazy cestujících.

Vůz T2 6003 v Podolí
Vůz T2 6004 klesá na Klárov

Dopravní podnik hl. m. Prahy poprvé představil nové retrotramvaje T2 ve střešovické vozovně 21. a 22. února. Vozy s evidenčními čísly 6003 a 6004 prošly v roce 2019 opravou v ostravských dílnách, do kterých putovaly z Liberce, kde oba vozy jezdily v posledních letech pravidelného provozu.

Vůz T2 6003 na Palackého náměstí
Vůz T2 6003 ve smyčce Nádraží Braník
Vůz T2 6003 ve smyčce Nádraží Braník
Vůz T2 6004 za zastávkou Palackého náměstí

O tramvajích T2 (zdroj: DPP)

Tramvaje T2 byly vyvinuty v letech 1951 až 1956 a jejich sériová výroba probíhala v letech 1957 až 1962. Celkem bylo vyrobeno 771 vozidel dodávaných do měst v Československu a Sovětském svazu. Vozy byly vyráběny v pražských podnicích vagónka Tatra Smíchov (vozová skříň, podvozky) a ČKD Stalingrad (elektrická výzbroj). Většina vyrobených tramvají prošla zprovozněním a vyzkoušením v pražské vozovně Motol, neboť výrobce nedisponoval elektrozkušebnou. Na rozdíl od svých předchůdkyň „té-jedniček“, vyvíjených původně pouze pro Prahu, byly „té-dvojky“ od počátku koncipovány jako jednotné čtyřnápravové vozy, které měly sjednotit do té doby velmi roztříštěný vozový park všech československých měst provozujících tramvaje na rozchodech 1000 a 1435 mm.

Tramvaje T2 vynikají velmi osobitým tvarovým řešením vozové skříně. Výtvarník František Kardaus při jejich návrhu zpracoval celou řadu vizualizací a modelů, přičemž završením celého procesu tvůrčího návrhu byla realizace sádrového modelu předního a zadního čela nové tramvaje v měřítku 1:1. Díky charakteristickému přesazenému transparentu a světlometu s ozdobnou lištou („fousem“) se T2 ideově přiblížily svým americkým vzorům.

Vůz T2 6004 v Podolí
Vůz T2 ve smyčce Nádraží Braník
Setkání tramvají T2 a 15T v Braníku
Setkání retro vozů T2 u Národního divadla
Vůz T2 6004 ve smyčce Sídliště Petřiny

Ačkoliv do provozu s cestujícími v Praze tramvaje T2 zasáhly jen minimálně, aktivní účastí na jejich vývoji získal pražský Dopravní podnik cenné poznatky k budoucí koncepci modernizace infrastruktury tramvajové dopravy a zároveň byl umožněn vznik slavného typu T3 v podobě, jak jej známe z pražských ulic. Poslední jízdu na pravidelné lince v rámci pražské MHD vykonala tramvaj T2 v listopadu 1964, a to na lince č. 21.


Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.