Věděli jste o tom, že v Bratislavě výstavbu metra nejen plánovali, ale také jej dvakrát začali stavět? Ani já jsem nevěděl všechno o bratislavském metru a proto jsem rád, že do Dopravního podcastu přijal pozvání Peter Martinko, který se dlouhodobě zajímá o projekt metra v Bratislavě.
Koncem 60. letech 20. století byl v Bratislavě připraven generel městské dopravy, který měl vycházet z rozvoje města. Tehdy měla Bratislava cca 200 tisíc obyvatel. V sedmdesátých letech bylo rozhodnuto, že se z Bratislavy stane milionová aglomerace. Začaly proto vznikat různé studie na rozšíření tramvajové sítě, či zavedení bezkolizního systému typu metra.
Jako nejvhodnější se tehdy jevil projekt rychlodráhy na bázi metra. Jednalo by se o metro, jak jej známe v Praze, ale protože v tehdejším východním bloku se metro stavělo jen v milionových městech, schoval se projekt pod název „rychlodráha“. Uvažovalo se o vozidlech ČKD R2, případně R1.
Původní síť rychlodráhy měl vést v centrálních částech v tunelu a mimo centrum po estakádách, či v terénních zářezech. Projekt by se dal přirovnat k systému Stadtbahnu (městské dráhy) v německých městech.
Bratislava zároveň plánovala výstavbu čtyř sídlištních útvarů. Každé pro cca 200 tisíc obyvatel. Jednotlivé celky se měly nacházet 15 až 20 km od centra města. Nakonec byla postavena jen Petržalka pro 100 tisíc obyvatelů a k dalším sídlištím už nedošlo. Všechna velká sídliště měla s centrem města spojit rychlodráha, resp. metro. První trasa měla vést z Petržalky do centra.
V největších plánech měla mít síť bratislavského metra tři trasy s celkovou délkou 103 km. Uvažovalo se totiž o trasách, které by vedly až za katastr města.
Metro v Bratislavě se začalo dvakrát stavět, ale vždy byla výstavba po krátkém čase přerušena, resp. ukončena. Přesto je možné dodnes vidět torza stavby. Po společenských změnách v roce 1989 ožila myšlenka metra i v devadesátých letech 20. století, ale problémy narážely především na ekonomickou situaci tehdejší Bratislavy a Slovenska.
V současné době je ve hře projekt na prodloužení tramvajové trati do Petržalky, která má nahradit nevyhovující autobusové spojení sídliště s centrem města.
Podrobnosti o různých zápletkách a jednotlivých projektech týkajícího stavby metra se můžete dozvědět v 60. díle Dopravního podcastu s Peterem Martinkem.
- DPP zve návštěvníky na Den otevřených dveří do garáže HostivařJiž tuto sobotu 5. října 2024 pořádá Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) Den otevřených dveří v areálu garáže Hostivař. Příznivci městské hromadné dopravy se mohou těšit na prohlídku zázemí a technických prostor areálu, ukázku vozového parku a bohatý … Pokračovat ve čtení
- Metro D je poprvé propojeno s trasou C, rovnou na dvou místechPrvní úsek pražského metra na budované čtvrté trase D má za sebou další milník. Stavařům se jej podařilo propojit se stávající trasou C, s odstupem několika dnů rovnou na dvou místech – ze … Pokračovat ve čtení
- Podcast dopravní 6 (41) → Břevnov, radarové kamery, školní ulice a BUS pruhyAktuální informace o BUS pruzích, rozkopaná silnice mezi Roztoky a Úholičkami, rekonstrukce vodovodního řadu v ulici Antonína Čermáka, projekty KES a KEP coby obchvat Vítězného náměstí, přechod přestupků z radarových kamer na … Pokračovat ve čtení
- České dráhy zahajují adventní kampaň – letos v předstihuVánoce už co nevidět zaklepou na dveře, České dráhy dnes proto spouští letošní adventní kampaň. Tentokrát s větším předstihem tak, aby si cestující mohli v klidu vybrat a naplánovat cestu na vánoční trhy u … Pokračovat ve čtení
- Nová lanovka na Petřín, která bude mrkat, už má svou stavebniciPodobně jako ikonické stavby typu Opery v Sydney mají své modely ve stavebnicích, i lanová dráha Petřín se nyní dočkala vlastní verze stavebnice. Studio Anna Marešová designers, známé svými počiny ve veřejné … Pokračovat ve čtení