Věděli jste o tom, že v Bratislavě výstavbu metra nejen plánovali, ale také jej dvakrát začali stavět? Ani já jsem nevěděl všechno o bratislavském metru a proto jsem rád, že do Dopravního podcastu přijal pozvání Peter Martinko, který se dlouhodobě zajímá o projekt metra v Bratislavě.

Sbírka: Peter Martinko.
Koncem 60. letech 20. století byl v Bratislavě připraven generel městské dopravy, který měl vycházet z rozvoje města. Tehdy měla Bratislava cca 200 tisíc obyvatel. V sedmdesátých letech bylo rozhodnuto, že se z Bratislavy stane milionová aglomerace. Začaly proto vznikat různé studie na rozšíření tramvajové sítě, či zavedení bezkolizního systému typu metra.

Sbírka Peter Martinko
Jako nejvhodnější se tehdy jevil projekt rychlodráhy na bázi metra. Jednalo by se o metro, jak jej známe v Praze, ale protože v tehdejším východním bloku se metro stavělo jen v milionových městech, schoval se projekt pod název „rychlodráha“. Uvažovalo se o vozidlech ČKD R2, případně R1.
Původní síť rychlodráhy měl vést v centrálních částech v tunelu a mimo centrum po estakádách, či v terénních zářezech. Projekt by se dal přirovnat k systému Stadtbahnu (městské dráhy) v německých městech.


Bratislava zároveň plánovala výstavbu čtyř sídlištních útvarů. Každé pro cca 200 tisíc obyvatel. Jednotlivé celky se měly nacházet 15 až 20 km od centra města. Nakonec byla postavena jen Petržalka pro 100 tisíc obyvatelů a k dalším sídlištím už nedošlo. Všechna velká sídliště měla s centrem města spojit rychlodráha, resp. metro. První trasa měla vést z Petržalky do centra.
V největších plánech měla mít síť bratislavského metra tři trasy s celkovou délkou 103 km. Uvažovalo se totiž o trasách, které by vedly až za katastr města.


Sbírka Peter Martinko
Metro v Bratislavě se začalo dvakrát stavět, ale vždy byla výstavba po krátkém čase přerušena, resp. ukončena. Přesto je možné dodnes vidět torza stavby. Po společenských změnách v roce 1989 ožila myšlenka metra i v devadesátých letech 20. století, ale problémy narážely především na ekonomickou situaci tehdejší Bratislavy a Slovenska.
V současné době je ve hře projekt na prodloužení tramvajové trati do Petržalky, která má nahradit nevyhovující autobusové spojení sídliště s centrem města.
Podrobnosti o různých zápletkách a jednotlivých projektech týkajícího stavby metra se můžete dozvědět v 60. díle Dopravního podcastu s Peterem Martinkem.
- Bezkontaktní platbu jízdného si Brňané oblíbiliZa půl roku fungování bezkontaktního nákupu jízdenek přímo ve vozech MHD cestující v Brně provedli téměř dva miliony transakcí. Nejčastěji nakupují základní jízdenky na 15 nebo 60 minut, které platí pouhým přiložením … Pokračovat ve čtení
- Na kukačku: Kolínský kovošrot v roce 2011Před 10 lety jsem (oficiálně) navštívil kovošrot v Kolíně, kam putovalo několik pražských vozů ČKD Tatra T3. Tehdy je tramvaje řady T3 v pražských ulicích vystřídaly nové vozy Škoda 15T. Podívejte se … Pokračovat ve čtení
- Brno sestaví v roce 2021 dalších devět DrakůBrněnskému dopravnímu podniku (DPMB) se podařilo v roce 2020 poslat na koleje devět nových tramvají. Ty od základu postavili jeho pracovníci v ústředních dílnách. Moderní tramvaje mají klimatizaci, USB nabíječky a dveře … Pokračovat ve čtení
- Tramvaje měsíc nepojedou z Hradčanské na MalostranskouLetošní sezóna oprav, modernizací a rekonstrukcí tramvajových tratí v Praze odstartuje již o tomto víkendu. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) opraví trať v Chotkově ulici a na Klárově. Proto od soboty 30. 1. … Pokračovat ve čtení
- Podle Prymuly patří MHD k nejrizikovějším místůmNa jednu stranu se statistici chlubí tím, že minimum lidí se nakazí nemocí covid v prostředcích veřejné dopravy, ale nyní Roman Prymula prohlásil pro server iRozhlas.cz, že hromadná doprava patří k nejrizikovějším … Pokračovat ve čtení