Věděli jste o tom, že v Bratislavě výstavbu metra nejen plánovali, ale také jej dvakrát začali stavět? Ani já jsem nevěděl všechno o bratislavském metru a proto jsem rád, že do Dopravního podcastu přijal pozvání Peter Martinko, který se dlouhodobě zajímá o projekt metra v Bratislavě.

Sbírka: Peter Martinko.
Koncem 60. letech 20. století byl v Bratislavě připraven generel městské dopravy, který měl vycházet z rozvoje města. Tehdy měla Bratislava cca 200 tisíc obyvatel. V sedmdesátých letech bylo rozhodnuto, že se z Bratislavy stane milionová aglomerace. Začaly proto vznikat různé studie na rozšíření tramvajové sítě, či zavedení bezkolizního systému typu metra.

Sbírka Peter Martinko
Jako nejvhodnější se tehdy jevil projekt rychlodráhy na bázi metra. Jednalo by se o metro, jak jej známe v Praze, ale protože v tehdejším východním bloku se metro stavělo jen v milionových městech, schoval se projekt pod název „rychlodráha“. Uvažovalo se o vozidlech ČKD R2, případně R1.
Původní síť rychlodráhy měl vést v centrálních částech v tunelu a mimo centrum po estakádách, či v terénních zářezech. Projekt by se dal přirovnat k systému Stadtbahnu (městské dráhy) v německých městech.


Bratislava zároveň plánovala výstavbu čtyř sídlištních útvarů. Každé pro cca 200 tisíc obyvatel. Jednotlivé celky se měly nacházet 15 až 20 km od centra města. Nakonec byla postavena jen Petržalka pro 100 tisíc obyvatelů a k dalším sídlištím už nedošlo. Všechna velká sídliště měla s centrem města spojit rychlodráha, resp. metro. První trasa měla vést z Petržalky do centra.
V největších plánech měla mít síť bratislavského metra tři trasy s celkovou délkou 103 km. Uvažovalo se totiž o trasách, které by vedly až za katastr města.


Sbírka Peter Martinko
Metro v Bratislavě se začalo dvakrát stavět, ale vždy byla výstavba po krátkém čase přerušena, resp. ukončena. Přesto je možné dodnes vidět torza stavby. Po společenských změnách v roce 1989 ožila myšlenka metra i v devadesátých letech 20. století, ale problémy narážely především na ekonomickou situaci tehdejší Bratislavy a Slovenska.
V současné době je ve hře projekt na prodloužení tramvajové trati do Petržalky, která má nahradit nevyhovující autobusové spojení sídliště s centrem města.
Podrobnosti o různých zápletkách a jednotlivých projektech týkajícího stavby metra se můžete dozvědět v 60. díle Dopravního podcastu s Peterem Martinkem.
- Budoucnost a rozšíření dortmundského H-Bahnu zajištěnaDortmundská visutá dráha H-Bahn se dočká významného rozšíření. Po dlouhých přípravách a jednáních bylo konečně zajištěno financování projektu, který posune tuto unikátní dopravní prostředek o další krok vpřed. Klíčovým momentem bylo zařazení … Pokračovat ve čtení
- S novými trolejbusy Škoda 33Tr vznikne v Budějovicích i nová trolejbusová linkaBěhem března v Českých Budějovic potkáte zbrusu nový trolejbus typu Škoda 33Tr. Zatím pouze na cca týden v rámci zkušebního provozu. Nejpozději v dubnu se ale na linky vrátí a s ním … Pokračovat ve čtení
- Stuttgartské autobusy mají fotbalové sedačkyStuttgartský dopravní podnik SSB (Stuttgarter Straßenbahnen AG) dlouhodobě spolupracuje s fotbalovým klubem VfB Stuttgart, například speciální linkou U11, která fanoušky vozí na domácí zápasy. Nyní se spolupráce posouvá na novou úroveň. Vybrané … Pokračovat ve čtení
- RegioPanteři a RegioFoxy v Královéhradeckém kraji zkvalitnily cestování vlakemFlotila regionálních vlaků Českých drah na severovýchodě Čech se cestujícím mění doslova před očima. Moderní vlaky RegioPanter a RegioFox ujedou denně na tratích v Královéhradeckém kraji téměř 6,5 tisíce kilometrů. Na další … Pokračovat ve čtení
- Pražská strojírna předala letošní první zakázku do BerlínaPrvní letošní dodávkou pro Dopravní podnik města Berlín (BVG) je náhradní tramvajová výměna s výhybkovým systémem a čtyřmi kolejnicemi a dále kompletní srdcovka s protikolejnicemi. Pražská strojírna je dlouholetým dodavatelem tramvajových výhybek pro Berlín. … Pokračovat ve čtení