Vybrat si „správný“ vagón ve vlaku může zachránit život

Železničních nehod na české železnici v létě přibylo. Za 8 dní se staly tři srážky vlaků na různých tratích. Od lokálky, až po tu nejvíce zabezpečenou. K tomu průjezdy strojvedoucích návěst „stůj“. I když selhávají profesionálové na železnici, cestující si může v případě nehody zachránit život nástupem do „správného“ vagónu.

O taktice jsme mluvili už v 63. Dopravním podcastu, který vyšel po první nehodě na Karlovarsku.

Nehodu z Karlovarska, která se stala 7. 7. 2020, následovala srážka rychlíku s osobním vlakem v Praze-Běchovicích 10. 7. 2020. O dva dny později na berounské trati strojvedoucí projel návěst „stůj“, naštěstí včas zastavil před vlakem před sebou. A zatím poslední srážka vlaků se stala 14. 7. 2020 na trati mezi Úvaly a Českým Brodem. Celkem děsivé, jakou četností nehod začaly prázdniny na železnici. Zároveň se ukazuje, že nehraje roli důležitost tratě a její zabezpečení, ale chybovost zaměstnanců na dráze.

Co v takovém případě může dělat cestující, který vkládá svůj život do rukou profesionálů? Může ovlivnit do jakého vozu vlaku nastoupí. Tato drobnost přitom může cestujícímu zachránit život.

Osobně doporučuji vyhnout se prvnímu vozu. Ten je totiž v případě železniční nehody nejvíce zasažený. Může to být i v případě nehody na železničním přejezdu, kde viníkem nehody je motorista, nikoliv strojvedoucí vlaku. V případě místenek volím vozy ideálně v druhé třetině délky vlaku. Americká Federal Railroad Administration (FRA) udělala statistiku nehod za roky 2005 až 2014 z které vyplývá, že nejbezpečnější byl první nebo druhý vagón od středu vlaku směrem dozadu. Je třeba si uvědomit, že ani poslední vůz není nejlepší volbou, protože v případě zastavení na trati může do vlaku nabourat jiný vlak.

Pokud bychom řešili i konkrétní sedadlo, bezpečnější bude sedět zády ke směru jízdy, protože při prudkém brzdění a nebo srážce nebude tělo odhozeno vpřed. Zároveň je bezpečnější sedět do uličky, než u okna, kde může dojít k nárazu cizího předmětu do vagónu a ke kontaktu s roztříštěným sklem. Tady musím přiznat, že se pravidla zcela nedržím.

Doufejme, že situace na české železnici se zlepší a lidé na dráze budou vykonávat práci zodpovědněji.

úvodní foto: Drážní inspekce


Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 160 měst s městskou dopravou