Často slyšíme od vedení Prahy, ale také od ROPIDu a pražského dopravního podniku, že městská doprava jezdí podle prázdninových jízdních řádů. Ale nějak se zapomíná říkat, že ten provoz je znatelně omezenější, než o minulých prázdninách.
Tuto skutečnost nyní potvrzují i data ROPIDu, které si vyžádal dopravní magazín MHD86.cz. Podle vozokilometrů je patrné, že už v květnu jezdila městské doprava méně, než o letních prázdninách v letech 2017 až 2019. Pokles výkonů trvá i v červenci.
Vedení města, ROPID i DPP rádi připomínají, že lidí jezdilo v květnu méně. Zapomínají ale na hygienická doporučení, která sdělovala, že si lidé mají držet dvoumetrové rozestupy. Tedy nelze „kalkulovat“ s běžným obsazením vozidel stylem „hlava na hlavě“
Férové by bylo nazývat provoz nikoliv prázdninovým, ale superprázdninovým. V červenci navíc řada linek „dostala“ interval 20 minutách a dále byl omezen večerní provoz na všech linkách.
„Nejlépe lze porovnat výkazy reálně odježděných km za uvedené měsíce. Z hlediska dostupnosti dat jsme využili údaje vozkm odjetých DPP, a. s. Se započtením vlaků a linek soukromých dopravců by čísla byla mírně vyšší, poměrově však velmi podobné, byť vlaky a příměstské autobusy mají v létě v souhrnu většinou nižší omezení než městské linky. Objednané kilometry v tomto segmentu ale zase nejsou měsíčně příliš vysoké,“ okomentoval údaje Martin Šubrt, náměstek ředitele pro městskou dopravu a marketing ROPIDu.
„Při srovnání jednotlivých měsíců je však také třeba uvést, že každý rok mohou mít různý počet pracovních či svátečních dní, když svátky připadnou na jiné dny, nebo víkendy. Uvedená čísla jsou tedy do jisté míry zjednodušeným pohledem na základní trendy,“ dodává Martin Šubrt.