Nesmrtelné „810“. Při nejnovější modernizaci získaly klimatizaci pro cestující

Motorový vůz řady 811 a přívěsný vůz 012, které jsou určené pro Moravskoslezský kraj, nyní procházejí testy ve Zkušebním centru VUZ ve Velimi. Cestující na severu Moravy budou vozit především na lokálních tratích v regionu. Po všech provedených úpravách je motorový vůz nadstandardně plně klimatizovaný, celá souprava je vybavena novými pohodlnějšími sedačkami i Wi-Fi připojením. Celkově bude modernizováno čtrnáct motorových a deset přípojných vozů.

Panel strojvedoucího
Ta krabice na střeše je klimatizace

Vybrané motorové a přívěsné vozy řad 810 a 012 (BDtax 782) prošly úpravou podle zadání Moravskoslezského kraje ve Veselí nad Moravou, v závodě dceřiné společnosti Českých drah DPOV Přerov. „Modernizaci vozu řady 810 a 012 jsme svěřili kolegům ve Veselí nad Moravou. Dnes představujeme první dokončenou prototypovou soupravu osmsetdesítky, která je po modernizaci označena nově řadou 811. Testování na okruhu ve Velimi je závěrečnou fází kompletní úpravy těchto vozů před tím, než vyjedou do provozu. Cestující rozdíl určitě poznají, po úpravách je ze soupravy moderní regionální vlak. Především je celkově prostornější díky tomu, že jsme ubrali sedačky. Původně jich bylo 55, teď o deset méně, jsou pohodlnější a mají čalouněné potahy. Samozřejmostí je klimatizace, a to nově i v kabině strojvedoucího,“ říká člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro obchod Jiří Ješeta. Požadavek na modernizaci starších motorových souprav vzešel v roce 2018, kdy se Moravskoslezský kraj rozhodl jít úspornější cestou do doby, než si pořídí zcela nové vlaky.

Člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro obchod Jiří Ješeta a náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka.

„Než za pár let na koleje vyjedou nové supermoderní soupravy, chceme lidem zpříjemnit cestování. Proto jsme se dohodli na modernizaci stávajících vlaků. Zásadní je klimatizace. Všechny motorové osmsetjedenáctky budou klimatizované, takže nabídnou mnohem větší komfort nejen v létě, ale i v zimě, kdy zase býval problém s vytápěním. Dalším vylepšením je nový informační systém. Do vlaků budou nainstalované vnitřní a vnější panely, zastávky a další informace budou hlášené i akusticky. Lidé budou mít v těchto modernizovaných vlacích k dispozici wifi a USB zásuvky, což jsou věci, po kterých cestující nejvíce volají. Dalším vstřícným krokem jsou pak nové stojany na jízdní kola, které budou v přívěsných vozech. Bylo by fajn, kdyby modernizace vlaků nalákala k cestování po železnici více lidí,“ řekl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka.

Vlečný vůz 012
Motorový vůz 811

Modernizace prvních dvou vozidel byla dokončena na konci června. Ze závodu ve Veselí nad Moravou byly oba vozy na začátku července přepraveny do Velimi. Poté byly zahájeny zkoušky předepsané Drážním úřadem, které zahrnují např. měření vnitřního osvětlení, toxicity a prašnosti, zkoušky klimatizace, měření trakce, hluku a zkoušky rozhlasu.

Přípojné vozy budou po dohodě s objednatelem větrané pouze okny. Zvenku zůstávají stejné, uvnitř ale dochází k řadě vylepšení. Jedním z nich je instalace informačního systému s vnitřními a vnějšími panely včetně tlačítek pro zastávky na znamení. Pro zákazníky Českých drah, kteří budou cestovat po Moravskoslezském kraji, je k dispozici akustické hlášení zastávek a motorové i přívěsné vozy jsou vybaveny technologií Wi-Fi a možností dobíjet přenosnou elektroniku ze zásuvek USB. Cyklisté ocení v přívěsných vozech i nové stojany na jízdní kola.

Interiér vozu 811. Foto: ČD
Informační panel

„Největší výzvou pro nás bylo dosazení plnohodnotné klimatizační jednotky do oddílu pro cestující. To si totiž vyžádalo i dosazení výkonnějšího spalovacího motoru, nových pomocných pohonů a řídícího systému, aby byl zajištěn dostatečný výkon pro klimatizační agregát bez ovlivnění trakčního výkonu vozidla. Současně bylo nutné navrhnout zcela nové rozvody vzduchu, které jsou vhodně zabudovány do interiéru vozidla. Pro zajištění správné účinnosti klimatizace bylo poté nezbytné zajistit také výměnu jednoduchých oken za dvojskla a celou skříň izolovat vhodným materiálem,“ říká člen představenstva DPOV Jakub Vozdek.

Po zkouškách bude dvouvozová jednotka přistavena zpět do Veselí nad Moravou a po nezbytných úkonech spojených se schválením k provozu na železnici, bude souprava motorového vozu řady 811 a přívěsného vozu řady 012 předána do zkušebního provozu cestujícím v Moravskoslezském kraji. Motorové soupravy budou přednostně nasazeny na tratě 325 Studénka – Veřovice a 276 Suchdol nad Odrou – Budišov nad Budišovkou, později i na trať 310 Opava – Krnov – Bruntál – Rýmařov.

Hlavní technické údaje:

Motorový vůz řady 811

  • maximální provozní rychlost: 80 km/h
  • počet míst k sezení: 45
  • hmotnost motorového vozu: 21.000 kg
  • dosazen nový motor TD 242 RH TA 25 o výkonu 242 kW
  • polospouštěcí okna s možností uzamčení na čtyřhran
  • klimatizace HEAVAC
  • Wi-Fi připojení
  • bezpečnostní LED profil u vstupních dveří
  • GPS/GSM modul pro přenos dat o poloze
  • 3× držák na jízdní kola
  • 12× zásuvka USB, 4× zásuvka 230 V
  • 2× vnitřní LCD panely informačního systému
  • 2× venkovní LED tabule informačního systému

Přívěsný vůz 012

  • maximální provozní rychlost: 80 km/h
  • počet míst k sezení: 52
  • polospouštěcí okna
  • Wi-Fi připojení
  • 6×držák na jízdní kola
  • 9× zásuvka USB
  • 1× vnitřní LCD panel informačního systému
  • 2× venkovní LED tabule informačního systému
  • dosazení tlačítek na znamení
  • dosazení modernizovaných sedadel

TZ ČD