Praha hodlá modernizovat tramvaje T3 až do roku 2026, moderní nové vozy v nedohlednu

Dopravní podnik hl. m. Prahy uzavřel výběrová řízení na rekonstrukci až 65 elektrických výzbrojí, které by měly být použity na částečně nízkopodlažních tramvajích typu T3R.PLF, které vycházejí z legendárního modelu Tatra T3. Ten spatřil světlo světa před 60 lety a stal se jednou z nejdéle a nejvíce vyráběných tramvají (v různých modifikacích) na světě a symbolem veřejné dopravy nejen v české metropoli.

Zatímco jiná města nakupují moderní tramvaje pro 20. léta 21. století, Praha zůstává zaostalá v konceptu pro 50. až 60. léta 20. století. To se líbí především šotoušům, kteří sedí na vedoucích postech v pražském dopravním podniku. Pokračuje tak trend nastolený před pár lety a Praha se víc a víc vzdaluje od kdysi vyhlášené 4. nejlepší MHD na světě.

V této souvislosti je až na hranici drzosti požadovat od Pražanů, aby si za provoz MHD připláceli. Opodstatnění by to mělo v případě, že Pražané za vyšší jízdné získají moderní, kapacitní, nízkopodlažní a klimatizované vozy.

Pražský DP už v minulosti nechal rekonstruovat na typ T3R.PLF celkem 35 svých tramvají, které vznikaly svého času jako modernizace původních vozů T3, u nichž byla vyhodnocena jako neekonomická oprava původní vozové skříně a nebyl zájem nakoupit nové tramvaje.

V loňském roce se rozhodl DPP na tento trend navázat, a to v souvislosti s potřebou dalšího kola generálních oprav nejstarších provozních vozů typové řady T3. Jelikož část těchto 65 tramvají využívá dodnes původní vozovou skříň z 60. let minulého století (případně mladší skříně, u nichž se však během provozu projevila nedostatečná antikorozní ochrana), byla jako ekonomičtější a pro budoucnost udržitelnější varianta vybrána cesta náhrady za novou vozovou skříň.

Celková hodnota zakázky činí 75 mil. Kč a počítá s možností modernizací vozidel až do roku 2026. „Elektrické výzbroje TV Progress patří k evergreenům naší produktové řady. Přestože bylo původně počítáno s tím, že jejich životnost v provozu bude 16 let, v praxi se ukázalo, že vydrží výrazně déle, a to při velmi nízkých údržbových nákladech. O tom, že jsou výzbroje spolehlivé, svědčí i zájem pražského DP, který hodlá využít repasované provedení na dalších až 65 nově vzniklých vozech T3R.PLF. Z našeho pohledu půjde z velké části o novostavbu, protože chceme zaručit, aby výzbroj mohla opět v provozu spolehlivě sloužit další zhruba dvě desítky let,“ uvedl Miroslav Opa, výkonný ředitel Cegelec a. s.

To znamená, že s tramvajemi T3 budou Pražané na běžných linkách jezdit ještě kolem roku 2050.

S použitím TZ Cegelec


Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.