Třicet let spojují tramvaje Palmovku s Ohradou, sedmdesát let jezdí na Petřiny

Tramvajová doprava v Praze oslavila v listopadu několik významných výročí. 30 let slaví například tramvajový most z Palmovky na Krejcárek, který podstatně usnadnil cestování z Prahy 8 na Prahu 3. Sedmdesát let jezdí tramvaje na dnešní sídliště Petřiny v Praze 6.

Před 35 lety 3. listopadu 1985 proběhla reorganizace noční tramvajové dopravy. Zavedeny byly nové linky 51 až 58 s centrálním přestupním bodem v Lazarské. Tento systém noční dopravy funguje dodnes, jen před časem byly noční linky přečíslované z padesátkové řady do číselné řady 91 až 99. Připomeňme si, že úplně první noční linky vyjely 27. listopadu 1932 z centrálního bodu Náměstí Republiky a byly označeny písmeny A, B a C. K nim v roce 1938 byly ještě linky D a E. Dnes jezdí noční tramvajové a autobusové linky téměř do všech koutů Prahy.

Před 25 lety 11. listopadu 1995 vyjely poprvé s cestujícími tramvaje T6A5 vyrobené závodem ČKD Tatra. Jednalo se o 100% vysokopodlažní vozy a to v době, kdy například německá města už nakupovala nízkopodlažní tramvaje. Premiéru měly vozy T6A5 na lince 4. Celkem bylo do Prahy dodáno 150 vozů v letech 1995-1998. Tramvaje T6A5 za čtvrt století provozu neodmyslitelně patří především k linkám jezdícím do Řep, na Barrandov a do Braníka a Modřan. Jejich domovem byly hlavně vozovny Motol a Žižkov. V současné době dopravní podnik tyto vozy vyřazuje a často odprodává na východ. Proto se s bývalými pražskými vozy můžete svézt v Sofii, Kyjevě, Charkově a také v Brně. Poslední vozy mají v Praze dojezdit v první polovině roku 2021.

O tramvajových událostech mluvíme v 84. Dopravním podcastu:

Před 30 lety 23. listopadu 1990 byl zahájen pravidelný provoz na nové trati spojující Palmovku a Ohradu. Jednalo se o první pražskou trať, která byla celá vedená na samostatném drážním tělese mimo komunikace. Stavba trati byla zahájena na jaře roku 1988. Mezi Palmovkou a Krejcárkem se nachází estakáda dlouhá 455 metrů, kterou podebírá 13 pilířů. Provoz zajišťovaly od roku 1990 pravidelné linky 1, 5 a 19. V roce 1998 nahradila linku 5 nová linka 10. V roce 2012 zmizela z mostu linka 19, kterou nahradila linka 16.

Před 70 lety 26. listopadu 1950 byl zahájen provoz tramvají na Petřiny. Do roku 1950 končily linky u Ústřední vojenské nemocnice. Panelové sídliště na Petřinách vznikalo až v letech 1959 až 1969. Tramvajová doprava tak byla na Petřiny postavena vzorově dříve, než byla oblast zásadně zastavěna. Smyčka Petřiny byla nejdříve jednokolejná, její zdvojkolejnění následovalo až v roce 1961.


Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.