Praha posílila tramvaje, ale nevhodně

Poté, co vedení Prahy zjistilo, že před Vánocemi lidé chodí nakupovat do města vánoční dárky, narychlo posílili vybrané tramvajové linky. Jejich výběr se moc nepovedl.

Posílena byla linka 2 jezdící z Petřin do Braníka. V běžném provozu jsou na linku vypravovány sólo vozy pro nižší přepravní poptávku. V rámci rychlého řešení byla týden před Vánocemi linka 2 posílena provozem souprav. Opatření bylo poměrně jednoduché pro zavedení, ale linka 2 nepatří k těm, které posílit potřebovaly. (A to říkám přesto, že ve výhledu z pozice obyvatel Střešovic by se mi dvouvozové soupravy na dvojce líbili:)). Daleko větší význam by mělo v pracovních dnech posílení páteřních linek 9 a 22.

Kromě „dvojky“ byla posílena linka 4. Nově jezdí v pracovních dnech i dopoledne a ve špičkách je provozována ve zkráceném intervalu 5 minut (úsek Plzeňka – Čechovo náměstí). Tohle posílení dává jako jediné smysl. Linka 4 ve velké části trasy kopíruje páteřní svazek linek 10+16 v ose Anděl – Karlovo náměstí – I. P. Pavlova. Kromě toho posiluje linku 22 do Vršovic.

Linka 8 je třetí, která byla posílena – konkrétně vloženými spoji v trase Sparta – Bílá Labuť. Tohle posílení vzbuzuje na internetu nejvíc otázek. Vložené krátké spoje totiž pořádně nikam cestující nedovezou. Linka je ukončena před stanicí metra C Florenc, takže pro cestující od Dlouhé třídy je nepoužitelná. Na druhé straně je ukončena před významným přestupním uzlem a stanicí metra A Hradčanská. Na nesmyslné vložené spoje ukončené na Spartě upozorňují i řidiči tramvají.

Možná se ptáte, proč teda nebyla posílena linka 9, či linka 22? Důvod je jednoduchý. Aby se mohl změnit provoz tramvají, je třeba změnu předem zapracovat do jízdních řádů, naplánovat směny řidičů, připravit vozy. To ovšem nejde ze dne na den, resp. z pátka na pondělí, jak o změně rozhodl radní pro dopravu Adam Scheinherr.

Kdyby dával pan radní pozor na listopadovém jednání Výboru pro dopravu ZHMP, věděl by z prezentace Martina Šubrta (náměstek ředitele ROPIDu), že zásadní změny trvá zpracovat tři až čtyři týdny.

Prezentace Martina Šubrta (ROPID) na Výboru pro dopravu ZHMP
Prezentace Martina Šubrta (ROPID) na Výboru pro dopravu ZHMP

V případě menší změn trvá jejich zapracování a naplánování týden. I proto je třeba reagovat na změny předem s informací, že bude ukončen zákaz vycházení. Nikoliv až poté, co zaznívá kritika na přeplněné spoje. Potom už se dá udělat jen tenhle paskvil, bohužel.

Určitou zajímavostí je skutečnost, že o posilněných linkách 2, 4 a 8 nenajdete informaci na webu ROPIDu, ale pouze na webu DPP.

web ROPID, 17. 12. 2020
web DPP, 17. 12. 2020

Od soboty 19. prosince dochází k posílení linky 22, ale pouze o víkendech a svátcích (mimo 24.12.). Linka bude posílena vloženými spoji v úseku Kubánské náměstí – Malovanka. Bohužel její jízdní řad se moc nepovedl a bude jezdit v intervalu 4 minuty – 7 minut – 4 minuty – 4 minuty – 7 minut – 4 minuty. Ale alespoň něco.

Snad další změny bude provádět město systematicky a profesionálněji.


Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.