ÖBB a Siemens Mobility ve Vídni představily první vůz ve finálním nátěru a design exteriéru nové generace netrakčních jednotek pro noční cestování nazývaných Nightjet. Nová, velmi moderní vozidla budou nasazena do provozu již na konci roku 2022. Nejdříve budou použita na spojích z Rakouska a Německa směrem do Itálie. Prvních 13 souprav společnost ÖBB objednala na základě rámcové dohody se společností Siemens Mobility, v letošním roce je očekávána objednávka dalších 20.
Rakouská ministryně pro ochranu klimatu Leonore Gewessler se staví k nové formě bezemisního dálkového cestování velmi vstřícně: „V boji proti klimatické krizi potřebuje Evropa dopravu šetrnější ke klimatu. Její důležitou součástí je i silná síť nočních vlaků. Proto v nadcházejících letech investujeme přibližně 500 milionů eur právě do nich. Díky tomu můžeme zakoupit dalších 20 nočních souprav Nightjet s rakouskou přidanou hodnotou. To znamená nejen zařadit více vozů, ale také nabídnout více cílových destinací a více linek nočních vlaků. Nightjet je nejlepší volbou pro cestování mezi hlavními evropskými městy, Rakousko je a zůstane průkopníkem této služby v EU.“
Generální ředitel ÖBB Andreas Matthä potvrzuje aktivní roli dopravce v tomto projektu: „Rozhodnutí z roku 2016 vstoupit do podnikání v oblasti nočních vlaků operujících po celé Evropě a rozšíření této sítě bylo naprosto správné. Již nyní jsme největším poskytovatelem cestování nočními vlaky v Evropě. Investice do nových, ultramoderních vozů pro noční cestování zajistí, že budeme moci v této průkopnické roli pokračovat i v budoucnu. Poskytnutím většího pohodlí a soukromí se naše nové, nejmodernější Nightjety jasně a přesvědčivě zaměří na uspokojení potřeb cestujících. “
Generální ředitel společnosti Siemens Mobility Michael Peter komentuje propojení inovativních technologii s potřebami cestujících: „Nový Nightjet zaujme svým cestovním komfortem, udržitelností a flexibilitou a stane se na celá léta celosvětovým měřítkem. Ústředním prvkem nových vozů jsou inovativní mini apartmá, která cestujícím nabízejí prostor v soukromí. Podvozky mají speciální lehkou konstrukci a zajišťují, že vlak jede obzvláště hladce a během celého životního cyklu spotřebuje méně energie. Náš Nightjet bude hrát ústřední roli ve vzájemném propojení evropských metropolí s ohledem na klima a zatraktivnění cestování po železnici.“
Sedmivozové Nightjety nové generace se skládají ze dvou vozů s místy k sezení, tří lehátkových vozů a dvou lůžkových vozů. Jejich design kombinuje velmi moderní prvky s větším než obvyklým cestovním komfortem. Nové uspořádání lehátkového vozu nabízí možnost použít mini apartmá se soukromím pro cestující, kteří jedou sami. Toto řešení vytváří předpoklady pro příjemný a uvolněný příjezd do cíle. Rovněž cestování v lůžkovém voze bude pohodlnější, protože standardní a luxusní oddíly budou disponovat vlastní toaletou a sprchou. Tradiční běžné oddíly budou samozřejmě též k dispozici v novém designu.
Novinkou nastupující generace Nightjet je bezplatná služba WLAN, která byla dříve dostupná pouze ve vlacích Railjet na dlouhé vzdálenosti. Během cesty mohou cestující surfovat na ÖBB Railnet, streamovat obsah a bezplatně přistupovat k digitálním novinám a časopisům.
Nové soupravy Nightjet budou v budoucnu umožňovat také bezbariérové noční cestování. Každá ze souprav bude mít multifunkční vůz s nízkopodlažním nástupem, bezbariérovým lehátkovým prostorem a bezbariérovým WC.
Systematické zvyšování rychlosti železniční dopravy mění dříve zavedené zvyklosti. Mnohé přepravy, které vlivem velké vzdálenosti trvaly v minulosti dlouhou dobu, a byly proto vhodné k nočnímu cestování, lze nyní díky vyšší rychlosti jízdy vlaků zvládnout v průběhu krátkého času denního cestování. Naopak cesty na ještě větší vzdálenosti, které by dříve vedly k celodennímu cestování vlakem, a proto byly zpravidla řešeny letecky, lze nově vlakem zvládnout v průběhu jedné noci. Noční cestování vlakem s pohodlným přenocováním přináší významnou úsporu denního produktivního času. A to jak ve srovnání s dosud obvyklou cestou den předem a nocí v hotelu, tak i ve srovnání s poněkud hektickým ranním cestováním do cíle cesty. Nová podoba nočního cestování vlakem má proto velký potenciál rozvoje.
V Evropě se nové příležitosti iniciativně chopily rakouské železnice (ÖBB). Po úspěchu se sítí rychlých, pohodlných denních dálkových vlaků Railjet, se zárukou jednotné úrovně kvality cestování, nyní ÖBB systematicky budují na podobném principu i síť rychlých, pohodlných nočních dálkových vlaků Nightjet, a to v evropské dimenzi. Naplnění tohoto záměru vyžaduje nová, rychlá a pohodlná vozidla pro noční cestování.
TZ Siemens Mobility