ROPID nezná skutečnou částku z jízdenky, která jde na provoz MHD

Když společnost ROPID minulý týden představila novinky v tarifu Pražské integrované dopravy, resp. zdražení většiny jízdních dokladů, nejednoho čtenáře zaujala novinka, že SMS jízdenka bude dražší než papírová jízdenka. O kolik jsou dražší náklady na elektronické jízdné jsem se proto zeptal ROPIDu.

Nyní stojí půlhodinová jízdenka 24 korun a jízdenka na 90 minut vyjde na 32 korun. Cena je stejná při koupi v trafice, jízdenkovém automatu, v aplikace, či formou SMS. Od 1. srpna se ceny zvedají. V případě půlhodinové jízdenky zaplatíte 30 až 31 korun, u devadesátiminutové 40 až 42 korun. Proč to cenové rozpětí? Záleží totiž, jakým způsobem si jízdenku koupíte. Zatímco jízdenky v trafice, v automatu, či v aplikaci budou za nižší cenu, sms jízdenka bude za vyšší cenu.

Proč bude elektronická forma jízdného dražší, než papírové jízdenky jsem se zeptal ROPIDu. Zajímalo mě, jaké jsou náklady na jednotlivé typy jízdenek. Jaké jsou celkové náklady na tisk a distribuci jízdenek, či kolik stojí technické zajištění sms brány, či mobilní aplikace. Zkrátka kolik korun z ceny jízdenky zůstane v podkladě pro zajištění financování veřejné dopravy. Přišlo mi to jako jednoduchý ekonomický dotaz. To jsem ještě netušil, že tak banální otázkou vyjde najevo, že ROPID vůbec neví, jaké jsou náklady na jízdenky.

„Dotazy je vhodné směrovat na DPP. ROPID není provozovatelem systému SMS, ani není hl. m. Prahou pověřen výběrem jízdného, ani zadáváním tisku jízdenek, ani správou, údržbou a pořizováním automatů. Těmito informacemi nedisponujeme. ROPID pouze na základě zadání zpracovává konkrétní písemné znění Tarifu PID. Provozovatelem aplikace PID Lítačka je z pověření hl. m. Prahy organizace OICT, která současně řeší všechna smluvní zajištění provozu tohoto systému,“ sdělil dopravnímu magazínu MHD86.cz Filip Drápal, tiskový mluvčí ROPIDu na základě níže zaslaných otázek.

Otázky směřované na ROPID k jízdenkám

  • Jaké jsou vedlejší náklady na jednu sms jízdenku (tedy poplatek za servis a fungování „aplikace“)? Kolik korun z jízdenky za 32 Kč zbyde na financování provozu MHD?
  • Jaké jsou vedlejší náklady na jednu tištěnou jízdenku (tedy poplatky za tiskárnu, distribuci, marži prodejci a další spojení náklady)? Kolik korun z jízdenky za 32 Kč zbyde na financování provozu MHD?
  • Jaké jsou vedlejší náklady na jednu jízdenku z automatu (tedy poplatky za nákup a správu automatů, vybírání plateb a další spojené náklady na provoz)? Kolik korun z jízdenky za 32 Kč zbyde na financování provozu MHD?
  • Jaké jsou vedlejší náklady na jednu jízdenku z aplikace PID Lítačka (tedy poplatky za správu aplikace, platby a další spojené náklady na provoz)?Kolik korun z jízdenky za 32 Kč zbyde na financování provozu MHD?

Dobře, otázky budu směřovat na určeného dopravce v systému PID, tedy Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP). Alespoň, že jsem směřován na jednoho dopravce a není to tak, že by tištěné jízdenky měla v gesci Arriva, sms jízdenky DDP, jízdenky z automatu ČSAD Střední Čechy a jízdenky v aplikaci Stenbus.

Přesto, je mi smutno z toho, že ROPID nezná základní informace k financování městské dopravy.


Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 160 měst s městskou dopravou