Reportáž: Městská doprava v Basileji

V září 2018 jsem poprvé vyrazil do Švýcarska. Hlavním cílem byla Basilej, ale zároveň jsme si udělali s přítelkyní a kamarády výlet na švýcarský venkov a do hor.

Do našeho prodlouženého víkendu se dostala i návštěva blízkého francouzského tramvajového města Mulhouse. Ale tomu se budu věnovat v samostatné reportáži.

Tramvaje na Barfüsserplatzu. Pohyb tramvají a chodců bez potíží
Stadler Tango na lince 10

Cestu do Švýcarska jsme podnikli po železnici. Na základě zkušenosti s jízdenkou Českých drah za „pěti kilo“ z Prahy do německého Bonnu, jsem zjistit, že za 500 Kč lze dojet i vlakem z Prahy do Basileje (v případě, že cílovou stanicí je Basel Bad, nikoliv hlavní nádraží). Proto bylo jednoznačně rozhodnuto vyrazit vlakem. K jízdence jsme si jen dokoupili místenky, abychom měli zaručená místa k sezení (což bylo rozumné).

Z Prahy jsme vyrazili ve středu ráno v 6:33 vlakem EC 178 do Drážďan, kam jsme přijeli v 8:50. Tady jsme měli čas na snídani do 10:21, kdy jsme vyjeli jednotkou ICE na vlaku číslo 1650 do Frankfurtu nad Mohanem, kde jsme vystoupili v 14:36 a měli 14 minut na přestup do vlaku ICE 371 směr Basilej. V naší cílové stanici jsme vystoupili v 17:34. Jak je patrné, cesta vlakem není nejrychlejší. 11 hodin ve vlaku. Jednou z příčin byla nepřímá cesta přes Drážďany a přestupem 91 minut. Ale jiná trasa pro akční jízdenku zvolit nešla. Pravdou je, že i cesta vysokorychlostními vlaky ICE byla důvodem, proč jsme zvolili tento druh dopravy.

Po výstupu z vlaku jsme přestoupili na městský autobus a přes hranice přejeli do francouzského města Saint-Louis, kde jsme měli ubytování. Pokud budete někdy do Basileje cestovat, s ohledem na ceny ubytování v Basileji, mohu doporučit bydlení ať už ve Francii, či v Německu. Ideálně v sousedních městech, kam jezdí z Basileje meziměstská tramvaj, příp. i autobus.

Dopravní podcast (115): Městská doprava v Basileji

Bombardier Flexity 2
Siemens Combino
Flexity vjíždí na most přes Rýn

Čtvrteční den jsme si udělali výlet do Basileje, abychom poznali jejich tramvajový provoz a zároveň si prohlédli město. Použili jsme tramvajovou linku 3 ze zastávky Gare de Saint Louis. Linka 3 není jen meziměstská, ale i mezistátní. Bylo to poprvé, kdy jsme přes státní hranici přejel tramvají.

Linkové vedení tramvají v Basileji. Zdroj: Urbanrail.net
Linkové vedení tramvají s barevným rozlišením

Tramvajová doprava ve městě

Basilej je velmi tramvajová. V provozu je 13 linek, z toho 9 linek provozuje městský dopravní podnik (BVB = Basler Verkehrs-Betriebe) a 4 linky dopravní podnik vlastněná kantony a obcemi (BLT = Baselland Transport). Linky BLT jsou považovány za lehkou železnici. Za hranice města se však vydávají i linky BVB. Městské tramvaje (BVB) jezdí v zelených barvách, tramvaje BLT mají žluto-červené provedení.

Tramvaje jsou provozovány na rozchodu 1000 mm a délka sítě dosahuje 88,5 km. Na území Německa zajíždí linka 8 (BVB), do Francie jezdí linka 3 (BVB) a 10 (BLT).

Linky jsou provozovány v taktovém celodenním intervalu 7,5 minuty od pondělí do soboty. Večer se interval prodlužuje na 15 minut. V neděli je interval na linkách 15 minut se zkráceným intervalem na 10 minut mezi 11. až 19. hodinou. Provoz tramvají je zahájen přibližně o páté hodině ranní a končí kolem jedné hodiny v noci.

… pokračování článku pro předplatitele.

Text a foto: Ondřej Matěj Hrubeš, www.MHD86.cz.
Fotografie pořízeny 13. 9. 2018.

Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 160 měst s městskou dopravou