Správě železnic se daří realizovat plán zrekonstruovat v průběhu letošního roku 200 železničních přejezdů. Do modernizace spojené z velké části také se zvýšením úrovně zabezpečení investuje správce drážní infrastruktury podle předpokladů téměř 2 miliardy korun. V prvním pololetí byly rekonstrukce dokončeny na 65 přejezdech.
Na dalších 67 v současnosti stavební práce probíhají. Z více než šesti desítek dokončených úprav křížení železnice s dalšími pozemními komunikacemi se téměř polovina týkala přejezdů zabezpečených původně výstražnými kříži. Na 19 takových přejezdech je nově nainstalováno světelné zabezpečovací zařízení. Dalších 10 je kromě výstražných světel osazeno také závorami. O závorová břevna bylo při modernizaci doplněno i dalších 14 přejezdů s původně světelným zabezpečovacím zařízením. Na 9 místech v republice také dosloužily ručně ovládané závory. Nahradila je většinou zabezpečovací zařízení se světelnou signalizací, ve 3 případech doplněná i závorami.
Moderní zabezpečovací zařízení tak namísto původního ze 70. let získala například šestice přejezdů v úseku Ústí nad Labem-Střekov – Svádov, kde v minulosti docházelo ke střetům s osobami nebo vozidly většinou s tragickými následky. Čtyři z těchto přejezdů byly při rekonstrukci navíc vybaveny závorami. Ve dvou případech byla použita moderní kompozitní závorová břevna s výstražnými LED svítilnami. Výstražné kříže byly nahrazeny například na dvojici přejezdů na trati mezi Vraným nad Vltavou a Dobříší, a to světelným zabezpečovacím zařízením doplněným v jednom případě závorami.
Také aktuálně probíhající úpravy řeší zvýšení úrovně zabezpečení nejčastěji u přejezdů původně s výstražnými kříži a s výstražnými světly. Správa železnic tak přispívá k vyšší bezpečnosti železničního i silničního provozu. Modernizace přejezdů se odrazila i v nižším počtu nehod. V loňském roce došlo na železničních přejezdech k 143 střetům, což je o 22 méně než v roce předchozím a zároveň jde o nejnižší počet událostí od vzniku Správy železnic v roce 2003.
TZ Správa železnic