Euro: Ztrátová linka 42

Cena jízdenky v historické tramvaji je 200 korun, přesto Praha na provozu linky prodělává miliony.

Vedení hlavního města Prahy se letos rozhodlo po 30 letech změnit koncept historických tramvajových linek. Ty původní zrušilo a zavedlo novou linku s číslem 42. S jízdným z Václavského náměstí na Pražský hrad za 200 korun. Přestože je tato linka v milionové ztrátě, představitelé Prahy projekt považují za úspěšný.

Když 15. května 1991 vyjela do ulic Prahy tramvaj s číslem 91, jednalo se o první pravidelnou historickou linku, která vozila v sezoně o víkendech Pražany a turisty. Na jaře 2017 se linka přečíslovala z 91 na 41. Jízdné bylo vždy o něco vyšší, než stál lístek na normální tramvaj. Na jaře 2021 stála jednosměrná jízdenka 50 korun. Před čtyřmi lety vznikla v Praze ještě druhá historická linka číslo 23. Ta je často nazývána jako nostalgická, popřípadě retro linka. Její doménou se staly legendární tramvaje řady T3, později byly pro linku zakoupeny a zrenovovány i dva vozy T2.

V roce 2020 přišel covid, který zásadně změnil turismus v Praze. Linky 23 a 41 byly zrušeny a čekaly, až se situace zlepší. Linka 41 měla štěstí, že její provoz byl obnoven ještě v roce 2020, linka 23 nejezdí dodnes.

Letos červnu však dojezdila i obnovená linka 41. Vedení Prahy se totiž rozhodlo, že zavede linky nové a s vyšším tarifem. Praha představila ambiciózní projekt komerční linky 42 na bázi „hop on hop off“, kterým chtěla nahradit dříve rozšířené turistické autobusy, jež provozovaly soukromé společnosti.

Nový nápad s „komerční“ linkou stál v létě na dotacích téměř 4,5 milionů korun. Provoz linky je ztrátový a městem uváděné tržby z jízdného nesouhlasí a jsou nadhodnocené.

Celý článek najdete v týdeníku Euro 17/2021 a nebo na webu tydenikeuro.cz.

Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 160 měst s městskou dopravou