Na kukačku: Gdańsk 2021

V druhé polovině září se konal v polském Gdaňsku železniční veletrh Trako. Z veletrhu se fotogalerií a článku samozřejmě dočkáte, ale jako první přichází fotoreportáž z tramvajového provozu. Od mé poslední návštěvy v roce 2014 se změnilo hodně. Všechny tramvaje zajišťují bezbariérovou dopravy a vznikly nové tramvajové tratě.

Ti, co sledují na Instagramu můj účet @omh86, už fotografie viděli, ale byla by škoda o ně připravit i klasické čtenáře dopravního magazínu MHD86.cz.

Po několika letech jsem opět navštívil Gdaňsk. Zásadní změna? Všechny tramvaje jsou už nízkopodlažní. Úplně a nebo alespoň částečně.
ohle je případ alespoň částečně nízkopodlažní tramvaje. Gdaňsk nakoupil z Německa desítky ojetých Düwagů, kterým vložil nízkopodlažní střední článek. Taková obdoba našim KT8N.
Tramvají k moři? V Gdaňsku není problém. Dokonce si můžete vybrat ze dvou pláži, ke kterým jezdí tramvaje.
Jestli mě něco hodně zaujalo ve Gdaňsku, byla to zastávka Stogi plaza, resp. přístřešek. Fakticky klasický skleněný, ale s fajnovým dřevěným zastíněním. Pokud není slunce úplně přímé k nástupišti, dřevěné trámky vytvoří stín a zároveň prostup denního světla. Tohle by mohla být inspirace pro IPR Praha.
A pěkně to vypadá i z pohledu čekání na tramvaj.
Protože mám rád tramvaje Düwag, jsou mě blízké i jejich různé modernizace, které jezdí především v polských městech.
I po modernizaci zůstávají v Düwagu jejich tradiční tlačítka na otevírání dveří 🤩
Takhle vypadá moderní přestup tramvaj – vlak. Přímo z tramvajové zastávky výtahy dolu na železniční stanici. Terminál Śródmieście SKM. Na fotogalerii nízkopodlažní tramvaj PESA z poslední série.
USB zásuvky v tramvaji ano, či ne❓ Za mě v městské dopravě, kde cestující jsou pár minut zbytečnost. Ale v případě regionální a dálkové dopravy fajn věc.
Široký interiér tramvaje Pesa. Ale zase nemá otočné podvozky jako pražská Škoda 15T, takže to v obloucích cuká.
Interiér gdaňské Pesy
Vlakem na letiště, či letiště? V půlmilionovém Gdaňsku žádný problém. Vlaková zastávka se nachází na estakádě hned před letištní halou. Vlaky na letiště jezdí dieselové.

Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.