Praha zrekonstruovala tramvajovou trať na nábřeží. Na bezbariérovost se zapomnělo

V Praze probíhala dva měsíce rekonstrukce tramvajové tratě na nábř. Ed. Beneše mezi Čechovým a Štefánikovým mostem. Výsledek? Auta jsou nově „poslána“ na koleje a tramvajové zastávky jsou bez úpravy nadále bariérové.

Na první pohled z fotografií, které 1. listopadu zveřejnil Adam Scheinherr (náměstek primátora pro dopravu za Praha sobě), bylo patrné, že jediný preferovaný dopravní prostředek je kolo. Cyklopruhy a cyklokoridory nejsou ničím novým v Praze. Často se ubere jeden jízdní pruh pro auta, aby byl vytvořen jeden cyklopruhy. Neříkám, že je to vždycky špatně. Jsou místa, kde mají cyklopruhy smysl.

Ale je nutné tvořit cyklopruh v místě, kde ve výsledku musí jezdit auta po tramvajových kolejích? Není to už přes čáru? Dávat signál, že už ani cestování městskou dopravou není preferováno?

Auta jezdí nově po kolejích
Cyklisté mají sice pruh na vozovce, ale jaká je realita?

Učit motoristy jezdit po tramvajových kolejích je z mého pohledu špatně. Nic na tom nemění fakt, že ve směru od Čechova mostu ke Štefánikovu mostu se zatím kolony aut netvoří. Jenže stačí další kroky magistrátu v omezování individuální dopravy a můžou nastat kolony i tady.

Zkrátka tohle je další signál, že MHD už není tou preferovanou dopravou v Praze a to mě mrzí.

Ale ještě závažnější pochybení vidím u tramvajových zastávek Čechův most, které jsou pod letenskou plání. Proč nebyly zahrnuty v rámci dvouměsíční rekonstrukce trati? Proč výsledkem rekonstrukce trati jsou stále dvě bariérové zastávky, kde se nastupuje do tramvaje z vozovky? Rozhodla se Praha opustit vizi bezbariérové MHD? Zapadá to do konceptu zachovávání provozu tramvají řady T3 a zastavení obnovy tramvajového vozového parku formou moderních nízkopodlažních tramvají.

Přitom zastávky mohli mít formu zvýšené vozovky, popř. vytažení chodníkových mysů.

Bezbariérová tramvaj přijíždí do bariérové zastávky.
Takhle vypadá zastávka na trati po rekonstrukci.
Nesmí chybět ani stylové zábradlí. Tentokrát v červeno-bílém laku. Proč není antracitové, jako sloupy není jasné. Asi jedna ruka neví, co dělá druhá.

Je to smutná podívaná, jak se degraduje tramvajová doprava v Praze. Přitom při nástupu do funkce Adama Scheinherra to vypadalo nadějně s městskou dopravou. Ale není v tom sám, je to také o lidech, kterými se obklopuje a kteří se drží hesla „nikdy se to nedělalo jinak“.


Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 160 měst s městskou dopravou