Euro: Vlaky za miliardy i zrušené spoje

S novým jízdním řádem od 12. prosince vyjedou na železnici univerzální push-pull soupravy a začne éra rychlíků InterJet.

České dráhy s novým jízdním řádem chtějí dohnat dluh v obnově vozového parku na rychlících. Poslední roky totiž dráhy nakoupily nové vozy především na regionální spoje. Tradiční „koženky“ se mají stát postupně minulostí na spojích Západního expresu (Praha–Plzeň–Cheb) a Krušnohoru (Praha–Ústí nad Labem–Cheb), kde se očekávají InterJety.

„Po éře pendolina a Railjetů, jež v minulosti znamenaly zlomové okamžiky v komfortu a službách v dálkové dopravě, nyní přicházejí InterJety, které jsou ještě lepší než jejich populární předchůdci. Poprvé ve střední Evropě budou vlaky vybaveny speciálními okny, která lépe propouštějí mobilní signál, aby se v nich dalo snáze telefonovat. V první třídě jsou bezdrátové nabíječky a novinkou budou i zásuvky na dobíjení elektrických vozíků a elektrokol,“ říká generální ředitel Českých drah Ivan Bednárik. Tyto soupravy pro ČD vyrábí konsorcium Škoda Transportation a Siemens Mobility.

Další novinkou budou dvoupodlažní soupravy push-pull na lince z Ostravy přes Frýdek-Místek do Frenštátu pod Radhoštěm. České dráhy si objednaly u Škody Transportation pětici třívozových nízkopodlažních souprav. Ty nabídnou klimatizovaný interiér, zásuvky pro nabíjení elektroniky i větší prostor pro přepravu kol či lyží. Celkově nasadí České dráhy s novým jízdním řádem nové vlaky v hodnotě zhruba za devět miliard korun.

Celý článek najdete v týdeníku Euro 30/2021 a nebo na webu tydenikeuro.cz.

Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 160 měst s městskou dopravou