Dopravní podnik Ostrava (DPO) představuje nový hlas, který bude ve vozech ostravské MHD pravidelně doprovázet a informovat cestující o zastávkách a dalších provozních hlášeních. Změna se odehrává po dvaceti letech. Nově DPO nahrál přes 1 300 unikátních zvuků. Pro zajímavost – poslech všech složených hlášení by trval déle než zhlédnutí filmu Titanic, tedy více než 3 hodiny. Novým hlasem ostravské MHD je zkušená moderátorka Marika Tošková. Cestující ji teď mohou pravidelně slýchat ve všech vozech DPO.
Příprava nového hlasu trvala několik měsíců. Nová zvuková databáze čítá přes 1 300 souborů, což při více než 520 vozech v provozu znamenalo přehrát téměř 700 tisíc souborů. Z nahraných zvuků je jen zastávek přes 600. Mezi nimi například 19 náměstí nebo 7 nádraží. Mezi nejkratší nahrané zvuky patří třeba zvuk hlášení „a“, „přes“ „na“, „linka“, „směr“ nebo zastávky „Duha“, „Romo“, „Dubí“ nebo „Beta“. Mezi nejdelší nahrávky jediné zastávky patří třeba „Vratimov, Horní Datyně, Společenský dům“ a nejdelší hlášení vůbec pak trvá přes 23 sekund a jde o uvítání na Dni otevřených dveří v dílnách DPO v Martinově. Moderátorka Marika Tošková vystřídala zkušenou rozhlasovou moderátorku Yvettu Dadamovou, která cestující doprovázela v ostravské MHD jako vůbec první takováto hlasatelka.
„Předně bychom chtěli za celý Dopravní podnik Ostrava dosavadnímu hlasu, paní Yvettě Dadamové, poděkovat za skvělou profesionální a dlouholetou spolupráci. Tak jako se mění podoba titulních stran novin, nebo televizního studia, rozhodli jsme se i my pro změnu, od které si slibujeme zvýšení pozornosti cestujících k informacím, které v hlášeních zaznívají. Práce na novém hlasu trvala několik měsíců a pečlivě se připravovala. Jsou to hodiny v nahrávacím studiu i hodiny práce našich techniků, kteří pak hlas profesionálně upravovali do formy hlášení. Tímto jim všem děkuji za spolupráci na takto náročném projektu. Těšíme se, že cestující náš nový hlas ve vozidlech ocení,“ uvádí Daniel Morys, generální ředitel a předseda představenstva DPO.
Ještě dříve v minulosti probíhalo hlášení samotnými řidiči nebo z reprodukce primitivních magnetofonů. Například vozy T3 byly už z výroby vybaveny na stanovišti řidiče mikrofonem se zesilovačem, určenými k hlášení zastávek řidičem. Kvalita přenosu ani přednesu ale většinou nebyla dostačující. Dnes DPO kromě nově nahrané databáze používá k aktuálnímu informování cestujících v některých případech také hlášení, která jsou složena nejmodernější technologií pro tvorbu syntetické řeči.
TZ DPO